Worden er bij de Veel-werelden-interpretatie meerdere dimensies verondersteld?

De veel-werelden-interpretatie is een interpretatie van de kwantummechanica die het niet-deterministische en irreversibele ineenstorten van de golffunctie, die met meting wordt geassocieerd bij de Kopenhaagse interpretatie, verwerpt ten faveure van een beschrijving in termen van kwantumverstrengeling en reversibele tijdevolutie van toestanden

Deze zienswijze impliceert dat alle mogelijke alternatieve geschiedenissen en toekomsten reëel zijn -ieder daarvan representeert een werkelijke "wereld" (of "universum"). Of in andere woorden; de tijdlijn is niet 1 vast gegeven waarin alle gebeurtenissen zich op maar 1 manier voltrekken, maar bij iedere gebeurtenis splitst de lijn in meerdere alternatieve tijdlijnen die elk een mogelijke uitkomst van die gebeurtenis bevatten.

Kun je dan zeggen dat die andere werelden andere dimensies zijn of zijn dat iets anders dan andere dimensies. Maw in hoeverre zijn andere werelden te vergelijken met andere/meerdere dimensies?

Toegevoegd na 17 minuten:
En met dimensies bedoel ik dan de extra dimensies (stuk of 12?) die bij de snaartheorie noodzakelijk verondersteld zijn.

erotisi
8 jaar geleden
1.2K
Marta14
3 jaar geleden
Ik ben vooral benieuwd wat er dan zou gebeuren als je in een dimensie sterft. Leven de afgesplitste andere mogelijke zelven dan in alle mogelijke richtingen door zonder hier weet van te hebben? Dat lijkt met nogal absurd.

Het beste antwoord

Ja, je kunt wel zeggen dat er extra dimensies zijn om die vele werelden te bevatten. Maar nee, het zijn niet dezelfde dimensies als die in de snaartheorie gepostuleerd worden.
Het grote verschil is dat de dimensies in de snaartheorie continu en ruimtelijk zijn. D.w.z. er bestaat een ruimtelijke afstand tussen objecten die in de extra "gekrulde" dimensies van elkaar gescheiden zijn, en die ruimtelijke afstand kan elke (kleine) waarde als reëel (of complex) getal aannemen.
De parallelle werelden in de veelwereldeninterpretatie zijn niet ruimtelijk met elkaar verbonden. Wel delen ze een gemeenschappelijk verleden. Wanneer een golffunctie ineenstort, dan ontstaan (volgens de interpretatie) een eindig aantal parallelle werelden, die m.b.t. bepaalde grootheden, bijv. de plaats van een elektron, van elkaar verschillen.
Denk aan het tweespletenexperiment. Er is een wereld waar het elektron door de ene spleet is gegaan, en er is een wereld waar hij door de andere is gegaan. Maar ertussenin is geen wereld waar het elektron ergens halverwege door het scherm is gegaan waar geen spleet is. Tussen de beide werelden is geen continue overgang. Vandaar dat we de dimensies waarin de vele werelden zich ontwikkelen, discrete dimensies moeten noemen.
WimNobel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11 dimensies bestaan. (Stringtheorie)
Maar niet te verwarren met alternative realiteiten. Die splitsen zich met elke keuze en/of seconde. Volgens de theorie dan

Andere antwoorden (1)

Als je het hebt over parallelle werelden ben je eigenlijk wel gedwongen meerdere dimensies aan te nemen. Anders zou, wanneer een wereld zich 'splitst' in meerdere tijdlijnen, op het moment van ontstaan 2 werelden dezelfde plaats innemen en in een slechts driedimensionele wereld is daar geen plaats voor. Alexander Niklitschek legt in zijn boekje De Tovertuin Der Wiskunde op middelbare-schoolniveau uit wat meerdere dimensies betekenen, zie de bron. Een weliswaar oud maar amusent en instructief boekje, waarin ook de verhalen over Platland (en haar analogie met onze wereld en de 4e dimensie) niet ontbreken.

Toegevoegd na 29 minuten:
uiteraard geldt wat ik stelde onder ' als een wereld zich splitst' ook voor alle andere fysieke voorwerprn; ook voor 'voorwerpen' die deels een niet-corpusculaire eigenschap hebben, zoals een elektron dat je met een golffunctie kunt beschrijven of het licht, dat (ook) als deeltjes beschreven kan worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar zou dat andersom ook gelden, als je 12 dimensies hebt zijn er ook meerdere werelden? Maw de snaartheorie gaat uit van meerdere universa?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het antwoord wordt door WimNobel hieronder gegeven.