Wat gebeurt er spectraal en harmonisch gezien bij een schreeuw?

Ik wil een plug-in maken die een sample van een sprekend iemand realistisch kan laten schreeuwen.
Wanneer je schreeuwt lijken alle boventonen onzuiver te worden, ook lijkt de grondtoon vele malen zachter te worden tot bijna onmeetbaar. Kan iemand uitleggen volgens welk principe dit precies in zijn werk gaat en hoe dit valt te na te maken op basis van een "normaal" gesproken stemsample?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Spectraal gezien zet men de stembanden aan om op de mondholte resonantie te vibreren, daarbij wordt voor een toon gekozen waar het gehoor zelf erg gevoelig voor is.
De toon wordt vergezeld door even en oneven harmonischen die inderdaad voor een spectrum zorgt welke doorgaans de tonen bevatten waarop de ruimte waarin geschreeuwd wordt zelf mee gaat resoneren.
Met deze technieken kan men met de relatief geringste inspanning met de stem het grootste akoestische effect halen en dat is de bedoeling van schreeuwen.
Gillen is dan schreeuwen met een zeer hoge toon.

Toegevoegd na 21 minuten:
Omdat schreeuwen en vooral gillen uit een hoofdtoon bestaat die zelf doorgaans niet moduleert (dat lijkt zo door de fase-effecten van de harmonischen) kan men het geluid goed opnemen en door samplen verlengen en bewerken.
Zet daarbij de microfoon op enige afstand, de geluiddruk van de schreeuw/gil kan de microfoon in de vervorming jagen.
Neem het geluid on axis op, de microfoon staat dan in een lijn met de mond / keel.
Door de microfoon haaks aan te schreeuwen wordt het geluid minder goed opgenomen en gaat dan bestaan uit veel vervormingproducten van de microfoon en/of de ingangversterker van het mengpaneel.

Denk bij de opname wel om het proximity-effect, de afstand van de microfoon bepaalt met name de hoeveelheid lage tonen in de schreeuw, waardoor trage harmonische oscillaties minder goed worden opgenomen.

Ik heb de uitleg van de toon/geluidvorming erg vereenvoudigd, de werking van tong , voorhoofd- bijholten en de neus heb ik vertaald als een resonnantieholte, wat in wezen onjuist is, de kleine holtes dragen allemaal bij aan het spectrum van de schreeuw, waarbij met name de tong de balans tussen de heus-, keel- en bijholtes bepaalt.

Het schreeuwen op zich is een behoorlijk complex gebeuren, daarom is een schreeuw van een ander moeilijk te imiteren, zelfs het reproduceren is soms lastig, zeker voor mensen met een ongeschoolde stem.

Verkoudheden, poliepen en andere ziekten/processen die de stem doen veranderen spelen een zeer grote rol.

Mits goed gesampled en weergegeven door goede overberekende apparatuur kan men echter een schreeuw of gil vrij zuiver reproduceren.
Gebruik voor de opname zelf een dynamische microfoon (zoals de Shure SM serie) met een cardioid/hypercardioide gevoeligheid.
Deze kunnen doorgaans een schreeuw beter "hebben "dan een condensatormicrofoon naar mijn mening. Gebruik een hoge bitrate wanneer je met MP3 opneemt.

Veel succes.