Hoe bereken je het aantal mol als er al een hoeveelheid mol gegeven is van een andere stof en een massa van nog een andere stof?

Aantal mol kan ik berekenen met alleen een massa zelf van een andere stof bv door de formule n=m/M maar met twee gegevens in het vraagstuk geraak ik in de war. Het vraagstuk luidt als volgt: hoeveel gram CaS ontstaat uit 2mol Ca en 48,09g S?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Stap 1: stel een kloppende reactievergelijking op.
Stap 2: reken alle bekende gegevens om in Mol.
Stap 3: bereken aan de hand van de reactievergelijking de onbekende waarde (ook in mol!)
Stap 4: reken het gevraagde om in de juiste eenheid
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Waarschijnlijk blijft er dus een restant van Ca of S over