Het gloeien ,oxideren of anderszins chemisch of fysisch bewerken van radioactief materiaal, zoals in een vulkaan dumpen heeft geen effect op de afgegeven straling.
Dergelijke behandelingen doen wel wat met de electronen van de radioactieve stof maar NIETS met de kern van de atomen waar de straling vandaan komt.
Het is wel een zekere methode om de atmosfeer te verzengen met radioactief materiaal en mogelijk vrijwel alle leven te verwoesten.
Met EEN kilo plutonium, tot zeer fijn poeder vermalen in de atmosfeer gebracht kun je ALLE mensen op de hele wereld longkanker bezorgen.
De hoeveelheden radioactief afval die we bezitten overscheiden deze zowel in straling als in hoeveelheid duizenden malen.
We kunnen niet zekerder zijn van onze zelfvernietiging dan met dit proces.
Via subductie de rommel in de aarde laten verdwijnen is ook een probleem, veel van het materiaal zal opgelost worden/ reageren met oceaanwater, waardoor het weliswaar niet airborn wordt, maar wel via het ecosysteem in ons lichaam raakt en aldaar, zoals alle zware metalen een opslag in on lichaamsvet veroorzaakt.
Kom je boven de max. bodyburden dan ga je er aan.
Dan komt het dus ook in onze hersenen, waar veel vet is.
In de zon schieten is veilig, als dat tenminste lukt.
Nu weten we uit ondervinding dat niet iedere lancering gelukt, krijgen we die troep dus alsnog over ons heen.
Herverwerken, kweekreactorsystemen ed. zijn de enige serieuze wijze, waarbij de kernreactie doorgezet zou moeten worden totdat uiteindelijk lood ontstaat.
Helaas is daar nog veel kennis en ervaring voor nodig.
Totdat het zover is, het radioactieve afval opslaan en bewaren tot het zover is.
Niet in zoutlagen stoppen, stel dat je in de toekomst
een zoutlaag aanprikt die in verbinding staat met een opgevulde radioactieve laag. Zo krijg je glow in the dark pekel op de straten.....
Daarnaast kan een aardbeving/verschuiving het materiaal weer aan de oppervlakte brengen en/of kan het via een grondwaterlaag in je Brandbiertje belanden.
En dan maar hopen dat die druppel door de hond gevangen wordt........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, want dan wordt het weer direct uitgestoten met een ongelofelijke radioactieve uitstoot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een actieve vulkaan lijkt me onhandig. Dan heb je een prop radioactief materiaal in gesmolten toestand aan het oppervlak liggen. Bij de volgende uitbarsting wordt radioactief stof tot 10km de atmosfeer in geblazen.

Een optie die wel gesuggereerd is het afzinken in een van de diepzee troggen. Dan worden ze naar benden gesleurd en verdwijnen uiteindelijk in de kern van de aarde. Nadeel is: De vaten kunnen voor die tijd open barsten en locaal voor schade zorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het door die hitte onschadelijk wordt gemaakt, misschien.
Maar is dat zo? Misschien maakt die hitte het wel veel en veel schadelijker.
En daarnaast, als ie actief is en hij stroomt over, komt alles weer eruit... open en bloot. Lijkt me niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk aan een meltdown, die is zeer heet, het gaat dus gewoon niet werken.
Diepzeetroggen met een subductiezone (waar de magmastromen omlaag gaan) is inderdaad wel eens voorgesteld. Ook naar de zon lanceren is wel eens voorgesteld. Maar het blijft modderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou zeer onverantwoord (eh, zeer dom) zijn! Je weet niet of de radioactieve stoffen ondergronds worden meegevoerd. Nog erger wordt het als de vulkaan actief zou worden. Grote kans dat de stoffen gelijk met de lava naar buiten toe stromen en nog veel erger, dat het mee de lucht ingaat. Dergelijke wolken kunnen tot ca 10-14 km hoogte doen bereiken. De neerslag daarvan zou grote delen/gebieden met straling kunnen doen besmetten!
Om deze reden is het sturen naar de maan dus geen optie: als er wat gebeurt op zo'n hoogte dan is wellicht de helft van de wereld besmet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, alleen de maan? Dan moet het doorsturen naar de zon dat is kernfusie. Wellicht in de (verre) toekomst
Nou, kernafval denk ik niet, want dan gaat de zooi niet afgeschermd, zo de lucht in. Maar ik heb vaak gedacht aan het gewone afval. Gewoon met van die karretjes op een rails zoals ze in mijnen gebruiken, of langs kabels zoals in de skigebieden en dan alle afval van Napels zo de hoe heet ie vulkaan in. Snap niet dat nog niemand dat heeft bedacht.