Wat gebeurt er als je vanillevla met yoghurt mengt?

Als je vanillevla en yoghurt mengt, gebeurt er iets met de consistentie en de smaak van de beide ingrediënten. Het geheel wordt minder dan de som der delen, en het wordt ook 'lobbiger' en dikker. De smaak wordt ook compleet anders.
Wat gebeurt er? Iets met het zetmeel in de vanillevla en het zuur in de yoghurt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Om deze vraag te beantwoorden, is het handig om te weten hoe vla en yoghurt worden gemaakt.
Vla is melk waaraan zetmeel en suiker zijn toegevoegd. Het mengsel wordt opgewarmd samen met bijvoorbeeld vanille, cacao of karamel. Yoghurt wordt gemaakt van gepasteuriseerde melk. Dat wil zeggen dat de melk kortstondig wordt verhit tot een temperatuur van circa 70 graden Celsius. Daarna worden er levende melkzuurbacteriën aan toegevoegd. Deze yoghurtbacteriën zetten de melksuiker (lactose) in de melk om in melkzuren. Hierdoor krijgt de yoghurt een romige structuur. Een telefoontje met de Zuivelhoeve leert ons dat de verdikkingsmiddelen in de vla reageren met de zuren in de yoghurt. Die reactie maakt de substantie dikker.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (1)

Het eiwit in de vla gaat stremmen door het zuur uit de yoghurt. Hierdoor wordt de vla nog dikker.
Gooi maar eens melk en sinaasappelsap bij elkaar: de melk gaat klonteren.