Technologie is toegepaste wetenschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Technologie versus wetenschap.
Zoals in de vorige sectie besproken, is een belangrijk verschil (misschien wel het definiërende verschil) tussen technologie en wetenschap dat technologie in tegenstelling tot wetenschap niet kan bestaan zonder een context. Wetenschap houdt zich ermee bezig een gebied van kennis te bestuderen en wetenschap is in principe het vergaren van kennis omwille van kennis. Technologie is meer dan dat. Aan technologie zit een wetenschappelijke kant, maar technologie wordt ook gedefinieerd door het gebruik en de gebruikers van opgedane kennis -- door een omgeving die profijt heeft van het gebruik van die kennis en die erdoor beïnvloed wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Techniek is een van de wetenschappen. Of beter: er bestaan technische wetenschappen, en taalwetenschappen, economische, psychologische, etc.

Technologie is toegepaste techniek.

Wetenschap is alle kennis die de mensheid tot nu toe heeft verzameld en inzichtelijk gemaakt, op alle gebieden.
itsme
13 jaar geleden
Wetenschap richt zich op het vergroten van de kennis op allerhande gebieden (pedagogiek, psychologie,natuurwetenschappen, etc...)
Techniek/technologie richt zich erop iets te doen met die opgedane kennis, dat de mens ten goede komt.
Voorbeeld: de wetenschap stelt vast, dat etenswaren minder snel of zelfs niet bederven, als je ze afsluit van de omgeving en geen lucht toelaat; de technologie ontwikkelt - gebaseerd op die kennis - allerlei processen en machines om dat wetenschappelijke feit te benutten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tussen wetenschap en technologie zit ook een z.g. grijs gebied. Bv het hitteschild in de ruimtevaart. de technologie heeft een probleem om verbranding in de atmosfeer van een op aarde terugkerende ruimte cabine op te lossen in de wetenschap is vervolgens gezocht naar een oplossing. Hetzelfde materiaal wordt tegenwoordig gebruikt op deTefalpannen als hittebestendige laag.