Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan een 'slimme meter' nu weten aan welk apparaat een bepaalde hoeveelheid stroom op gaat?

Dat de meter kan 'meten' hoeveel stroom er verbruikt wordt, snap ik nog wel, maar hoe kan een meter nu weten of dit komt door de wasmachine, vaatwasser of een stofzuiger...?
Met andere woorden: hoe werkt een 'slimme meter' en wat is daar nu zo 'slim' aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zo heel slim is de meter niet, het enige dat hij kan is bijhouden wanneer de energie gebruikt wordt.
Een "domme" meter telt alleen maar het totale gebruik dat ooit gebruikt is, je weet dan niet wanneer tussen twee meteropnemingen in de energie gebruikt is, hooguit of het tijdens dag- of nachttariefuren gebeurd is.
Met de "slimme" meter van Oxxio die ik heb kan ik dag- week- en maandoverzichten op internet opvragen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Met de grafiek van een dag kun je zelf inschatten op welk moment je welk apparaat aan had staan, er wordt dus ook enige slimheid van jezelf verwacht.

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik heb trouwens ook een slimme gasmeter van Oxxio, via de elektriciteitsmeter communiceert deze met Oxxio.
Ik kan dus ook mijn gasverbruik op dezelfde wijze monitoren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding