hoe zwaar weegt 1 regen druppel?

hoe zwaar weegt 1 regendruppel gemiddeld?
hoeveel water is het.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.9K
Reddie
9 jaar geleden
Ca 0.1g
Uitgaande van een druppel met een doorsnede van 5mm.

Antwoorden (4)

bij gewoon water zitten er ongeveer 20 druppels in 1 ml
1 ml water weegt 1 gram
1 druppel dus 0,05 gram. dat zal bij regendruppels niet veel anders zijn denk ik
anneliez
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
Kort en krachtig
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
TE kort misschien: een druppel motregen is veel kleiner dan een druppel in een plensbui.
Kortom: er zal zeker een forse variatie in grootte zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Ruiter46 Tsja in theorie heb je gelijk, maar de vraag gaat om de gemiddelde druppel; zie maar eens te bepalen hoe groot die is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vind ik goede benadering, ook al is ze omgekeerd. De juiste redenering is volgende: Je hebt een minimaal stofelementje nodig die het vormen van een regendruppel activeert. Daarbij wordt steeds meer en meer waterdamp omgezet in vloeistof of vaste stof 'diwaterstofoxyde'. Als dit geheel naargelang hoogte te zwaar wordt voor de lucht waarin het zich bevindt, dan valt het naar beneden. Intussen verdampt het soms bij het vallen weer of kan het smelten of net gaan bevriezen in diepere luchtlagen. Het kan ook van heel laag komen en dan is het 'stofregen' tot mist (dan zitten we IN de wolken). Nu terug naar Anneliez: Zij meet omgekeerd wat een druppel water is als je met een druppelteller druppels wil laten vallen. Zij doet dit in de atmosfeer op de plaats waar de regen valt en dus vind ik haar benadering zeer goed als kernantwoord op wat de vraagsteller hier vraagt, ook al zijn er varianten (zeker bij overgangen naar/van sneeuw en hagel). Dus akkoord, ook al zijn er andere eenheden om dit uit te drukken, maar ik merk dikwijls dat ik mij op die (niettemin juiste wetenschappelijke manier) net meer onbegrepen mee maak, terwijl hier het antwoord heel helder en begrijpelijk is. Kus van mij en bank vooruit Annelies! (zonder bijbedoelingen natuurlijk, dit is allemaal virtueel en dus voor mij niet zo belangrijk en zakelijker dan persoonlijk).
Je vraagt hoeveel een regendruppel weegt en niet wat de massa ervan is, dus vraag je in principe naar het gewicht.

Dan wordt dat:

50 µg * 9,81 N/kg = 490 nN (nanonewton) voor druppels die op aarde vallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat valt niet te berekenen, er zijn regendruppels die 15 keer zo klein zijn als andere regendruppels.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een druppel water kan van ca. 10 tot ca. 50 microliter groot zijn (afhankelijk van bijvoorbeeld de kwaliteit van het water, de temperatuur, luchtvochtigheid of hoe de druppel ontstaat).