Er zijn verschillende stoffen. Ik zal de volgorde opnoemen van, minst heftig tot het heftigst met water ontploft.

1 Lithium --> minst heftig
2 Natrium
3 Kalium
4 Rubidium
6 Cesium
7 Francium --> het heftigst, deze stof hoeft het water maar aan te raken en het ontploft meteen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dat vaste Calium.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natriumcarbonaat..volgens mij hetzelfde als hierboven genoemd, maar dan de officiele naam.

Toegevoegd na 35 seconden:
De volgens mij moet ook voor het eerste wordt want 100% zeker weet ik het niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens de vraag die hieronder vermeld wordt is het :'waarom als je vaste kalium in water gooit ontploft het en als je kalium poeder in water gooit gebeurd er niks?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je inderdaad carbid bedoeld. Wordt veel gebruikt tijdens oud en nieuw om te knallen. Alleen carbid en water is niet genoeg. Je moet ook een ontsteking hebben. Bij carbid is dit vuur. Ook heb je compressie nodig bv in de vorm van een oude melkbus met deksel. Het is wel retegevaarlijk spul. Begin met een klein beetje en een heeeel klein beetje water dan ontsteken. Denk eraan dat het deksel weg vliegt dus als je ervoor staat neemt het deksel een gedeelte van je kaak mee!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gaar zeer goed met elementen uit de eerste kolom van het periodiek systeem...natrium, kalium cesium ed....

Hoe lager in de kolom hoe heftiger de reactie.

Alleen waterstof zelf niet....per slot heeft dat al gereageerd met de zuurstof.

Bij deze reacties komt uiteraard waterstof vrij dus een 2e reactie, waterstof met zuurstof, zal ook weer plaatsvinden zo gauw de waterstof in de atmosfeer komt (en er een ontsteking in de buurt is)

Carbid, door anderen al genoemd, reageert ook met water zodat er waterstof vrij komt. Met een vonk ontploft dan de waterstof als je die opvangt in een (gesloten) vat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
droog ijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende stoffen die heftig reageren met water, natrium bijvoorbeeld.
Eigenlijk alle elementen uit groep 1 van het periodieke stelsel reageren heftig met water. Lithium en sodium bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natrium is in het engels sodium, ik denk dat je iets door elkaar haalt.
Hangt ervan af wat je bedoeld. Of t nou carbidschieten is of metalen uit groep 1 van t periodiek systeem zoals hierboven is verteld. Maar aangezien t rond oud en nieuw is zou ik denken dat je carbid bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Carbid ontploft NIET bij aanraking met water, alleen komt er gas vrij waardoor er bij het bekende ''carbidschieten'' druk opgebouwd wordt in de melkbus (bijvoorbeeld).:)

Bij Kalium komt er een vlam volgensmij..

Groetjes & Fijne feestdagen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kalium. daarom wordt het ook onder olie bewaard, want anders reageert het met de waterdamp in de lucht. kalium geeft de heftigste reactie, dan natrium, en dan lithium. Bij de reactie met water komt ook haterstofgas vrij, en het wordt ook echt vrolijk als dat eenmaal explodeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kalium geeft niet de heftigste, dat is ten slotte altijd nog francium.
Kalium, lithium en natrium.

Kalium is, samen met lithium en natrium, een licht metaal en erg reactief. Kalium komt in de natuur niet in zuivere metaalvorm voor, maar uitsluitend in verbinding met andere elementen. Kalium reageert met de zuurstof in de lucht en reageert heftig met water. Daarom moet het zuivere (metallische) kalium onder petroleum worden bewaard. Het heeft de grootste elektropositiviteit van alle metalen.

Carbid reageert wel met water, maar ontploft niet spontaan. Hiervoor is een on steking nodig.

Carbid wordt in een melkbus, verfbus of (aangepaste) gasfles gelegd en enigszins natgemaakt, b.v. met speeksel of water, waarna de bus wordt afgesloten met het deksel of een (plastic) bal. Het zich vormende ethyn wordt door een klein zundgat (of met een bougie) ontstoken en ontploft met een dreunende (met een grote bus vaak oorverdovende) knal, waarbij deksel of bal uit de bus schiet en tientallen meters verderop terechtkomt.