meten van het radioactief verval.
De halveringstijd van verschillende radioactieve stoffen is bekend en zo kan men vrij nauwkeurig de ouderdom bepalen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik leerde altijd dat ze aan de laag grond waar de fossielen worden gevonden kunnen zien hoe oud het is, door plantresten enz die daar ook nog in zitten, maar 160m ik weet niet of deze theorie dan nog wel van toepassing kan zijn...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doordat alle organische stoffen koolwaterstoffen zijn (bevatten C en H-tjes, kool- en waterstof)
Deze koolstofatomen hebben een bepaalde massa (12) (zie periodiek systeem der elementen), die je moet zien als een voelbal in een stadion. De voetbal is de kern, waar alle neutronen en positronen(+deeltjes) in zitten. De ruimte in het stadion verder heeft alle electronen (negatieve deetjes) In de loop van de jaren wordt deze massa groter, zitten er meer neutronen in. Nu is hiervoor een bepaalde grafiek, waarin te dien is wat de halfwaardetijd is voor bepaalde deeltjes (zoals ook nucleaire stoffen). Op basis van het gehald aan zware koolstofdeeltjes C met massa 14) kan nu bepaald worden hoelang het er al ligt. Als de helft van de C12 atomen C14 is geworden, zit je dus op 1x de halfwaardetijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor jonge fossielen wordt koolstofdatering gebruikt. Omdat een dood organisme geen stofwisseling meer heeft veranderd de samenstelling van een stuk weefsel niet meer en zo kan je door het meten van het gehalte van radioactief koolstof-14 vrij nauwkeurig bepalen wanneer tussen 5000 tot zo'n 60000 jaar het organisme dood ging. Buiten dat tijdsbestek werkt deze methode niet meer.

Bij zeer oude fossielen wordt alleen gebruik gemaakt van de aardlaag waarin het gevonden is met behulp van de geologische tijdschaal en de aanwezigheid van fossielen waar al van bekend is in in welke periode ze voor komen. De ouderdom van aardlagen kunnen geologen bepalen aan de samenstelling van het gesteente. Een van de belangrijkste onderdelen van de geologie is het verbeteren van de geologische tijdschaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
koolstofdatering
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Koolstofdatering kan maar voor enkele duizenden jaren ouderdom worden gebruikt, voor miljoenen jaren gebruikt men de zogenaamde indexfossielen, fossielen die kenmerkend zijn voor een bepaalde periode.