wat was de laboratorium opstelling waarmee Kamerlingh Onnes in 1914 bijna het absolute nulpunt bereikte?

met welke instrumenten en bijkomende hulpmiddelen kon in het koude-laboratorium te Leiden, gezien de stand van de techniek van 100 jaar geleden, zo'n extreem lage temperatuur worden bereikt en in hoeveel tijd verliep dat baanbrekende proces.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Delen van de oorspronkelijke opstelling van Kamerlingh Onnes zijn te zien in museum Boerhaave te Leiden. Er is daar enige jaren geleden een tentoonstelling geweest over de jacht op het absolute nulpunt. Momenteel staan er op de site van het museum historische foto's van het lab. In de link een groepsfoto bij de apparatuur van 1921 en een foto van de grote elektromagneet die permanent is het museum opgesteld staat. Die werd ook bij koude-experimenten gebruikt maar is van later datum (1935).
WimNobel