Waar staat de a voor in am (voor radio golflengte)

mw medium
lw long

Toegevoegd na 1 minuut:
ik hoorde het op de tv net en ik denk dat het de amerikaanse fm golflengte is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

AM staat voor Amplitude modulatie. Dat is een techniek voor radioverbindingen waarbij de (audio) informatie verzonden wordt door de sterkte (amplitude) van de hoogfrequente draaggolf te variëren. Deze techniek wordt gebruikt door publieke en commerciele omroepzenders in de lange, midden- en korte golf radio frequenties.
De geluidskwaliteit van deze zenders is zeer matig. De hoogst uitgezonden audio frequentie is ca. 4 KHz en er is vaak een aanzienlijke storing door andere (verafgelegen) zenders. Stereo is niet onmogelijk, maar wordt nooit ondersteund.
FM betekent Frequentie modulatie. De audio-informatie wordt bij een FM-zender bewerkstelligd door variaties in de frequentie van de draaggolf. Dit in tegenstelling tot AM.
Het voordeel van FM (t.o.v. AM) is dat het minder gevoelig is voor storing door andere zenders. Het nadeel is dat FM meer bandbreedte vereist, en daarom zitten FM-zenders op veel hogere frequenties dan AM-zenders.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Amplitude Modulatie

Toegevoegd na 1 minuut:
en FM is Frequentie Modulatie
itsme
13 jaar geleden
Bij de AM (Amplitude Modulatie) wordt afgestemd op de hoogte van de sinus, bij FM ( Frequentie Modulatie) wordt afgestemd op de breedte van de sinus. Dus hoe meer sinussen per seconde (hoe hoger de frequentie) hoe smaller de sinus.
jc54