Marco en Miranda hebben het deels goed. Combineren we hun antwoorden dan krijgen we:

Als je 's avonds thuiskomt en je warmgestookte auto verlaat en 's nachts koelt de omgeving af, dan zal het in eerste instantie in de auto nog warmer blijven dan erbuiten. Dat komt omdat de lucht in de auto geisoleerd is van de buitenlucht dmv de wanden van de auto. Maar in de vele uren die de nacht duurt zal de warmte de auto toch 'verlaten'. (Dat wil zeggen dat de energie van de luchtmoleculen in de auto afneemt doordat die energie wordt afgestaan aan de wanden en vervolgens aan de buitenlucht.)

Dus aan het einde van de nacht heeft er zodanige warmte-uitwisseling plaatsgevonden dat de temperatuur in de auto toch gelijk is geworden aan de temperatuur buiten de auto (ondanks de isolatie).

Nu breekt de ochtend aan en de buitenlucht warmt op (door de zonnewarmte uiteraard).
Diezelfde isolatie voorkomt nu in eerste instantie dat de temperatuur IN de auto onmiddellijk meestijgt met de temperatuur buiten de auto.
Als je op dat moment in de auto plaatsneemt (snel instappen, laat de deur niet te lang open staan) zul je constateren dat het in de auto kouder is dan erbuiten.

mvg

Natuurkundeleraar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

dat is die niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De kou wordt geïsoleerd
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de temperatuur in de auto op een gegeven moment net zo koud is als de buitenlucht. alleen de buitenlucht koelt sneller af dan de binnenlucht. vandaar is 't in de auto Zomers ook een stuk warmer en blijft dat na zonsondergang ook nog wel een tijd zo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat de auto de hele nacht in de nog koudere lucht heeft gestaan. De buitenlucht is 's ochtends al iets warmer geworden, maar de auto nog niet, dat duurt wat langer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat je auto nog niet is opgewarmd, omdat dit langer duurt dan de lucht opwarmen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het midden in de nacht nog kouder is geweest en dat heeft langzaamaan alle warmte uit je auto getrokken. Het is 's ochtends buiten warmer geworden, maar dat is nog niet helemaal doorgedrongen tot in de auto.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een auto is goed geisoleerd. Deze houdt de warmte vast die gedurende de nacht is ontstaan door de kou.

Buiten wordt de kou snel vervangen door warmere lucht, maar binnen in de auto blijft de kou langer hangen aangezien hier geen wind bij kan komen.