Wat gebeurt er direct met een mens die in aanraking komt met radioactieve straling?

Dus niet de maximale aanvaardbare waardes als 600 Bq/kg maar als je echt wordt blootgesteld doordat je bijv. een kernreactor binnenloopt. Vanaf welke waarde ga je dood of welke gevolgen hebben dit direct als je wordt blootgesteld en kun je dan nog worden genezen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen gaat dood - of je nu wel of niet blootgesteld bent aan straling :).
Er ontbreekt dus iets in de vraag, zoals bijvoorbeeld: hoeveel jaar sneller dood dan gemiddeld, als er niet sprake was van radioactieve besmetting?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waar het mij omgaat is wat de directe consequenties zijn van als je bent blootgesteld of wat de limiet is.

Het beste antwoord

Effectieve totale lichaamsdosis in millisievert:
100 - tijdelijke afname witte bloedcellen
200 - man: remming vorming geslachtscellen, vrouw: storing orgaanvorming embryo
1000: erytheem huid - groeistoring skelet (bij een kind)
2000: stralingsziekte - infecties (bevorderd door afname witte bloedcellen), bloedingen
4000: ernstige ziekte (dodelijk voor 50% vd gevallen binnen 60 dagen)
10000: darmsyndroom, 100% sterft binnen 60 dagen
50000: acute sterfte - zenuwsyndroom

Toegevoegd na 5 minuten:
Dit is trouwens maar een selectie van alle narigheid die optreedt. Op allerlei lokale plaatsen gebeuren verschillende dingen (ooglenzen vertroebelen, bij de huid treedt haaruitval op, etc.)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft dit in-direct te maken met dat het DNA aangetast wordt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm, goeie vraag! Ik zou het eigenlijk niet zeker weten. Het zou idd kunnen dat door beschadiging van DNA misfunctionerende eiwitten worden geproduceerd, waardoor de cel ontregeld wordt. Of dat er in de celcyclus wordt herkend dat het DNA zodanig is beschadigd, dat er wordt overgegaan op apoptose (geprogrammeerde celdood). Maar eigenlijk denk ik dat bij zeer hoge doses straling de ioniserende werking alles in de cel, dus ook de 'hardware', kapotmaakt. Maargoed, dit is het verhaal van een nog schoolgaande adolescent..

Andere antwoorden (2)

De cijfers ken ik niet, maar die zullen er wel zijn van bijvoorbeeld de militairen die in Tsjernobyl het zwaar radioactieve afval van het dak hebben staan scheppen. Hiervan zijn er een hoop snel gestorven. Net als de bewoners van het dorp waar van de 3500 mensen die weigerde het dorp te verlaten er in 2007 nog maar 461 in leven waren.
Misschien dat je een documentaire over deze ramp op internet kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kan jij dat ook ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zooow. Dát is een reactie.
Van groot belang is de duur van de blootstelling.
Bij een korte eenmalige blootstelling gebeurt ongeveer wat in het vorige antwoord staat.

Bij dezelfde straling over (veel)langere duur kan de totale dosis aanmerkelijk hoger zijn.

Zo heeft Andre kuipers in de ruimte een behoorlijke stralingsdosis gehad, de super hoogenergetische stralen worden maar deels door het ruimte schip tegengehouden.

Per jaar loop je ongeveer 110 millisievert aan straling op in Nederland. In bergachtig gebied met veel radioactieve mineralen is die dosis hoger en zelfs bij vliegen lopen we meer straling op dan op de grond.

Bij 10-100 sievert is het snel gebeurt, de vrije radicalen die dan ontstaan verwoesten je lichaam in alle facetten.

Daarbij speelt de soort straling ook een rol, Yaasser Arrafat is vergiftigd met Polonium (210 meen ik) Hij is in relatief korte tijd , enige maanden gestorven.
De alfa en betastralers in het lichaam zijn veel verwoestender dan de gammastraling die juist bij een nucleaire explosie een van de grootste rechtstreekse killers is.

In de praktijk gaat men er van uit dat het point of no return ongeveer 6 Sievert is.

Daaronder ben je soms nog te redden met beenmergtransplanytaties etc.

Als je darmvlokken verwoest zijn is er geen houden meer aan.

Bij een ongeval gedurende het manhattanproject (het ontwikkelen van nucleaire wapens) is een ongeval gebeurd, een bijna kritieke masse ontstond toen een staaf u235 die langs een rail door een holle bol 235 viel (op kortstondige proeven te doen aangaande de stralingvermeerdering bij een bijna kritieke massa maar eenmaal deels bleef steken, de persoon die hen er direct uitdrukte stierf kort daarna aan hersenoedeem, hij redde het leven van zijn collega's terwijl er nog niet eens noemenswaardige warmteontwikkeling ontstond.

Iemand die door gamma doodgestraald is, wordt slechts minder dan 1/2 graad warmer.

je wordt van gamma op zich dus niet koud of warm , zelfs niet van een dodelijke dosis.

Dat ontstaat pas later door zeer hoge koorts.
Het betreft in energie uitgedrukt dus vrij weinig joules die je als radioactieve straling kan doden.