Als ik mijn handen in een bak met barium zou leggen (zwaar metaal), komen er dan barium ionen in mijn lichaam?

vroeg me af of je handen dat door laten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het antwoord is nee. Bariummetaal zal reageren met transpiratievocht tot bariumhydroxide. Je huid is echter een goede bariere die voorkomt dat Ba++ in je lichaam komt. Vergelijk: als je in zee gaat zwemmen zullen er ook geen Cl-, Na+ en Ca++ ionen in je lichaam komen.

Antwoorden (2)

Het antwoord is ja, maar het is onverstandig om dit te doen.

Barium is als ion in oplossing niet schadelijk (zie de bariumpap die men in het ziekenhuis gebruikt).

Barium als metaal reageert echter heftig met water. Steek je jouw volkomen droge handen in een bak met blokken barium dan zal er niet zo veel gebeuren. Maar steek je jouw handen in bariumpoeder dan is de kans groot dat het barium veel water aan je huid onttrekt. Bovendien doet het flink pijn. Dat komt doordat fijn verdeelde stoffen (poeder) steeds heviger reageren dan een massief blok.

Bij contact van de huid met welke stof dan ook, komen altijd wel atomen of moleculen van de aangeraakte stof in de huid; ze zullen daar in het geval van barium zeker reageren met water in je huid en er zal bariumhydroxide worden gevormd. De bariumatomen gaan daarbij over in ionen, dus nu heb je bariumionen in je lijf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het antwoord is: nee. Barium wordt door o.a. transpiratievocht omgezet in bariumhydroxide. De huid is echter een goede barrière voor ionen, er zullen geen Ba++ ionen in je lichaam komen. Vergelijk: als je gaat zwemmen in zee dan zullen er geen Cl-, Na+ en Mg++ ionen in je lichaam komen.
Overigens is Barium geen zwaar metaal maar een z.g. aardalkalimetaal.