Hoe bereken je hoeveel massaprocent van water ontleed is bij het toestel van Hofmann?

In verband met een scheikunde proefwerk moet ik onder andere het massapercentage kunnen berekenen en hoeveel mL van alle gassen ontstaat

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik niet goed begrijp is je vraag naar het aantal ml gas dat ontstaat. Is gas te meten in ml? Wat met hoge en lage temperaturen, aangezien gassen uitzetten en krimpen.

Antwoorden (1)

Het water kun je zowel voor als na het experiment wegen - omdat je ze molmassa van water weet, kun je berekenen hoeveel mol het was (maar ook direct hoeveel massaprocent gereageerd heeft).

De reactieproducten kun je opvangen door bij beide polen de gassen op te vangen in een ballonnetje. Alternatief kun je ook gewoon berekenen hoeveel mol zuurstof en water zijn gevormd omdat je weet wat de reactievergelijking is, en hoeveel water er verbruikt is.