Hoe kan het dat een auto een helling oprijdt zonder gas te geven?

In Turkije reed ik op een bepaalde helling waar het mogelijk was zonder gas te geven de helling zachtjes op te rijden.
Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Dat komt doordat je motor ook draait als je geen gas geeft. Stationait draaiend heeft de motor ook enige kracht. Niet veel, maar het kan net genoeg zijn.

Bij een automaat is het trouwens gebruikelijk dat hij wegrijdt zodra je de rem loslaat.

Toegevoegd na 36 minuten:
Of je hebt te maken met optisch bedrog:
bamibal
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Stationair bedoelde ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was idd een automaat.
Maar waarom gebeurt dat niet op elke helling?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb het filmpje gezien en dit was helemaal maf.
Wij reden niet eens achteruit en al zeker niet met een bus vol.
Of mijn Engels is niet goed maar klopt het dat hiervoor in dit filmpje geen verklaring werd gegeven?
Of zou dat alleen zijn om al die toeristen te lokken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoorde in het begin van het filmpje dat er verschillende theorieen zijn alleen wat is nu juist?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bamibal, bedankt ik heb via jou het antwoord op wikipedia gelezen en het is wss optisch bedrog.
Wat kan de natuur je in de maling nemen, echt grappig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bamibal nog eventjes, ik heb toch nog even een vraag, als het dus optisch illusie is en veroorzaakt wordt door het landschap, hoe kan het dan dat in het filmpje de waterpasser aangeeft dat het toch echt een helling is?

Andere antwoorden (7)

Iedere auto kan bepaalde hellingen oprijden zinder gas te geven, dit doet hij dan op zijn compressie dit is de druk die hij opbouwd met draaiende motor en als hij dan in de versnelling staat rijd hij zonder gas te geven de helling op.

Als de auto veel ouder word en veel kilometers gereden heeft neemt de compressie af en zal hij ook minder of zelfs helemaal niet meer dezelfde helling op kunnen rijden zonder gas te geven!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vooral bij diesel auto's is dit mogelijk, omdat je daar hele hoge compressies voor gebruikt. benzine auto's willen meestal afslaan als ze in een versnelling zitten en je geen gas geeft. tenzij je super gevoel hebt voor de koppeling!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb ik zeker een super super super gevoel voor koppeling... Ik kan vanuit stilstaand naar 1 2 3 4 5 schakelen zonder ergens ook maar een beetje gas te geven... En volgens mij kan iedereen die kan rijden dat:p... Kan ook komen omdat ik een vrouw ben he ;) hihihi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was een automaat, een oude mercedes benzine auto die zeg maar vanuit de stilstand de helling op ging.
Is dit ook een combinatie waarbij dit gauw mogelijk is?
Ik zie nog een andere verklaring.
Turkije is een veel bergachtiger en glooiender land dan een rivierenland als Nederland.
Daarom is het mogelijk dat je in feite aan een langdurige afdaling bezig bent, en in die afdaling is een kleine glooiing naar boven, dan kan je nog steeds de vaart van de eerdere afdaling gebruiken.

Iets dergelijks merkte ik op de fiets afdalend van Mondschau naar Vaals.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal zeker ook wel mee spelen ja!:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is ook een mogelijkheid.
Nou geloof ik dat we in mijn herinnering steeds bergopwaarts gingen maar dit kan ik nu niet meer achterhalen helaas.
Het kan zijn (als het geen automaatbak auto is) dat de weg toch naar beneden loopt maar het landschap de illusie geeft dat de weg omhoog loopt.
dit komt vaak voor.
Het is soms heel lastig te schatten of een weg omhoog of naar beneden loopt.
iedereen met ervaring in het rijden in bergen kan dit beamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere auto heeft ook bij stationair toerental een bepaald vermogen, hoe groter de motor hoe groter dat vermogen.
Afhankelijk van dat vermogen kan een auto zonder het stationair toerental te verhogen (gas te geven) een lichte helling oprijden.
Daarbij zijn van belang hoe veel vertraging er in de eerste versnelling zit en hoeveel vermogen die motor heeft.
Dieselmotoren hebben vaak een hoog vermogen bij laag toerental die zullen dus een steilere berg op kunnen zonder af te slaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een helling oprijden kost energie. Die energie wordt verkregen uit de brandstof. Als een automotor stationair draait, verbruikt hij een beetje brandstof die een bepaalde energie levert. Niet alle energie (brandstof is nodig om een motor stationair te laten lopen. Populair gezegd is er nog een beetje energie over en die wordt in dit geval benut om een kleine helling op te rijden.
Met een automaat kun je dat heel goed simuleren. Als ik voor een stoplicht sta en de versnelling staat in zijn neutraal, het stoplicht gaat op groen, dan zet ik de versnelling in zijn drive en huppekee, den auto gaat vooruit, zonder dat ik het gas pendaal aangeraakt heb. Het zou kunnen (ik ben daar niet zeker van) dat zodra de motor enigzins belast wordt, het rendement van de motor ook nog een beetje groter wordt.
Bij dieselmotoren ligt het koppel ietsje hoger, ook in dit laag toeren bereik en dus zal het voor een diesel iets makkelijker gaan. Wordt de helling wat steiler, dan zal de motor op een gegeven moment stoppen (afslaan).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan niet, volgens mij hou je ons voor de gek