Door de energie toevoer gaan de moleculen sneller bewegen, en ze komen op grote afstand van elkaar.
Edraket
7 jaar geleden
Om water te verdampen, moet er energie toegevoegd worden. De moleculen in het water nemen ieder voor zich deze energie op. Door deze energieopname worden de waterstofbruggen die de watermoleculen met elkaar verbinden verbroken. De moleculen bevinden zich dan in een gasvormige fase.

http://www.lenntech.nl/water-chemie-uitgebreid.htm
erotisi
7 jaar geleden
Verdampen is niet hetzelfde als koken. Bij koken wordt de temperatuur door actieve energietoevoer zodanig verhoogd, dat de gemiddelde snelheid van de moleculen groot genoeg is om te ontsnappen. Bij verdamping wordt niet actief energie toegevoerd. De snelheid van de moleculen is gemiddeld niet groot genoeg om aan de vloeistof te ontsnappen. Echter, omdat de snelheden statistisch verdeeld zijn, zijn er altijd wel wat moleculen die wel snel genoeg gaan. Nadat die moleculen zijn ontsnapt is de gemiddelde snelheid van de achterblijvende moleculen, en dus de temperatuur lager geworden en zal deze warmte onttrekken aan zijn omgeving. De snelheden in de achterblijvende vloeistof worden door onderlinge botsingen herverdeeld en zo zullen er steeds weer moleculen zijn de snel genoeg gaan om te ontsnappen. Uiteindelijk zal alle vloeistof verdampt zijn zonder dat er actief energie is toegevoerd. Wel is er passief energie onttrokken aan de omgeving. Hierop berust bijvoorbeeld de verkoelende werking van zweten.
WimNobel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voortreffelijk en duidelijk antwoord. Kan maar één plus geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Dan doe ik er eentje bij