Waarom wordt bij recordpogingen (zoals de laatste van Baumgartner) balonnen met helium gebruikt in plaats van waterstofgas?

Waterstofgas is goedkoper en lichter dan helium. En als je bij die eenmalige poging goed oplet, mag het brandgevaar ook geen probleem zijn. Bij brand gaat de warmte (en waterstof) toch omhoog, dus op de grond nauwelijks gevaar, lijkt me zo.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
behalve dan dat je direct naar beneden stort als je (waterstof)balon in de fik gaat.
Brandveiligheid is waarschijnlijk toch de reden om voor helium te kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Brand onstaat als er brandstof, zuurstof en een ontstekingsbron is. Dus alleen als de ballon lek is én er is een ontstekingsbron dan heb je een probleem. Behalve op grote hoogte want de capsule en de recordhouder hebben een parachute.
Wellicht is het handelen op de grond een te groot risico?

Antwoorden (2)

Volgens mij is helium langer bestand tegen lage temperaturen en zal het minder snel bevriezen op deze hoogte die Baumgartner wil gaan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is andersom waterstof kan hier beter tegen dan helium. Geen van beide gassen komt in dit geval echter in de buurt van dat soort risico's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-
Fout, helium bevriest eerder dan waterstof, maar daarvoor is grote druk en/of zeer lage temperatuur nodig. Zowel helium als waterstof zal bij de missie van Baumgartner niet het risico lopen te bevriezen. Waterstof is in combinatie met zuurstof een extreem explosief mengsel, zelfs ontlading van statische elektriciteit kan voldoende zijn om het tot ontploffing te brengen.
Brand. Waterstof is nogal explosief en waarom zou je dat risico gaan lopen. Weerballonnen gebruiken ook helium. Sinds de ramp met de Hindenburg is waterstof uit den boze.