Hoe wordt elektriciteit getransporteerd vanaf de bron van aanmaak tot huis af aan in Nederland?

Ik vraag me af hoe dat hele proces nou in elkaar zit, ik zie vaak van die elektriciteitsmasten , elektriciteitshuisjes en elektriciteitscentrales. Maar alle stappen hiertussen zijn voor mij onduidelijk, heeft iemand een antwoord hierop?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.6K

Het beste antwoord

Bij een elektriciteitscentrale wordt de stoom opgewekt.
Alle elektriciteitscentrales zijn met elkaar verbonden met het landelijke hoogspannings-koppelnet zodat niet alle centrales tegelijkertijd hoeven te draaien.
Ook zijn er verbindingen met buitenlandse hoogspanningsnetten zodat ook stroom geïmporteerd of geëxporteerd kan worden.
Op het hoogspanningsnet zijn onderstations aangesloten die de hoogspanning van 400 kV verlagen tot middenspanning van 10 kV, deze spanning wordt weer verdeeld over transformatorhuisjes in buurten en bij grote bedrijven.
Vanaf de transformatorhuisjes wordt de spanning op 230V (400 V 3 fasen) verdeeld over de gebruikers.
Het transport gebeurt op een zo hoog mogelijke spanning om verliezen door warmteontwikkeling te voorkomen.
Ook heeft de hoge spanning het voordeel dat er relatief dunne leidingen gebruikt kunnen worden zodat veel koper bespaard kan worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
stoom in eerste zin moet zijn "stroom", hoewel de elektriciteitsopwekking inderdaad wel vaak d.m.v. stoomturbines gebeurt. ;-)

Toegevoegd na 3 minuten:
Het elektriciteitsnet is op diverse niveaus ringvormig geconfigureerd zodat bij een kabelstoring de stroomvoorziening via een andere weg nog steeds mogelijk is.

Toegevoegd na 48 minuten:
Het transport van de elektriciteit gebeurt meestal als 3 fasen stroom omdat dan 25% op de kabels bespaard kan worden door het weglaten van de nulgeleider.
In alle hoogspanningsmasten zie je dan ook veelvouden van 3 kabels hangen, meestal is 1 drietal normaal niet in gebruik maar dient als reserve bij kabelbreuk of onderhoud aan de andere kabels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is niet echt sprake van transport van elektriciteit. Een elektriciteitscentrale wekt spanning op en die is dan direct aanwezig in jouw huis.
Al die transformatorhuisjes zijn tussenstappen om de spanning te verlagen en over het land te verdelen zodat er netjes 230 Volt op jouw stopcontacten staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelfs langzamer: in koper ongeveer 2/3 van de lichtsnelheid.