wekt knijpkracht genoeg energie op om je mobiel op te laden?

Wij moeten voor school een project maken waarbij je een duurzaam apparaat uitvindt. Ons groepje heeft het idee bedacht van een soort 'speeltje'. Het doel van dit speeltje is te vergelijken met de tangle. Het is gewoon iets wat je in je handen kan hebben om bijvoorbeeld in de les niet afgeleid te worden door andere dingen. Doordat je iets in je handen hebt kan je je aandacht beter bij de les houden. Nu moest ons product ook duurzaam zijn dus bedachten wij dat je door middel van knijpkracht misschien je mobieltje op zou kunnen laden. We hebben wat ontwerpen bedacht en geprobeerd een concept te maken door een knijpkat aan de oplader van een mobieltje te koppelen zodat we een beetje een idee zouden hebben van waar we eigenlijk mee bezig waren en of het wel haalbaar zou zijn. Het is niet gelukt dus waarschijnlijk hebben we iets verkeerd gedaan bij het koppelen van de draadjes. We gaan nu kijken of we gewoon wat ontwerpen kunnen maken maar we vragen ons af of je door middel van knijpkracht (knijpkat, dynamo) een mobieltje kan opladen of dat het knijpen niet genoeg energie op levert.
Graag zouden wij ook willen weten of er nog andere manieren zijn om een knijpkat aan de oplader van je mobiel te koppelen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Dat is een leuk project. Je vraag is eigenlijk of je al knijpend genoeg energie kan opwekken om je mobiel op te laden. Daarvoor moet je twee vragen beantwoorden:

- Hoeveel vermogen kan je knijpend opwekken?
- Hoeveel vermogen heb je nodig?

Ik heb even een simpel proefje gedaan. Nu ben ik een grote sterke vent en voor anderen kunnen de waarden anders liggen maar:

Ik kan met één hand 1 x per seconde iets 3 cm inknijpen met een kracht van 10 kilo.

Dat betekent een vermogen van 0,03 m x 100 N per seconde = 3 Nm/s = 3 watt.

Nu de vraag: hoeveel vermogen heb je nodig?

De capaciteit van een batterij van een mobiele telefoon ligt in de orde grootte 1 Ah, waarop die mobiel +/- 50 uur stand-by kan zijn. Dit bij een spanning van 3,7 V. De gemiddelde stroom is dus 1000 mAh / 50h = 40 mA = 0,04 A. Het vermogen is dus 0,04 A x 3,7 V = ongeveer 0,15 watt.

Het knijpen (3 watt) gaat dus harder dan het stand-by staat (0,15 watt): 3 / 0,15 = 20x zo hard. Dat betekent bijvoorbeeld dat je voor een standby-tijd van één uur constant moet knijpen voor de duur van 3 minuten. Niet echt een pretje, maar wel haalbaar!

Succes met jullie project.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, 1000mAh/50h=20mA=0,02A. Het vermogen is dus 0,02A x 3,7V=0,074 watt. Het knijpen (3 watt) gaat dus harder dan het stand-by staat (0,074 watt): 3/0,074= ongeveer 40x zo hard. Dat is dus voor 1 uur stand-by constant knijpen voor 6 min.
een jaar geleden