Hoe kan ik de massapercentage bepalen in de grond?

Ik moet voor Scheikunde een practicum oplossen waarbij ik moet berekenen wat de massapercentage is van water in de bodem. Bijvoorbeeld zoals de sproeiers in kassen, die bepalen zelf waarneer ze moeten sproeien afhankelijk van hoeveel vocht er in de bodem zit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeg even welke gegevens je hebt of wat precies de vraag is. Nu is de vraag niet duidelijk.

Het beste antwoord

1) Weeg de natte grond (= m natte grond)
2) Spreid de grond uit op een schaaltje en laat enkele dagen drogen (of sneller in de oven)
3) Weg de grond weer (=m droge grond)
4) Bereken de massa van het water (m water = m natte grond - m droge grond)
5) Berken nu het massapercentage water in de oorspronkelijke grond:

massapercentage water = 100% * (m water / m natte grond)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is geen handige methode, omdat het veel te sloom is. Een sproeier in een kas moet aan gaan als het massapercentage water te laag is, en dat moet hij snel kunnen meten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (1)

Je zou dit kunnen doen met elektrische stroming, omdat dat vrij snel en nauwkeurig is. Je moet hierbij een bekende hoeveelheid water toevoegen aan droge grond, en er dan op een constante afstand twee elektrodes in zetten. Vervolgens meet je de weerstand van de grond. Als je dit doet met een bepaald massapercentage, zoals de grens tussen te droog en te warm, kun je een sensor afstellen die boven een bepaalde weerstand water toevoegt. Denk er hierbij wel aan dat verschillende grondsoorten verschillende weerstand hebben, en je de elektrodes op constante afstand zet. Als laatste moet je zeker weten je elektrodes in hun geheel onder de grond liggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De grond in kassen is erg constant, als je het experiment uitvoert met grond uit een kas, is het zeker wel betrouwbaar. De stoffen in de grond zijn niet belangrijk. Het gaat erom dat je weet bij hoeveel Ohm je een bepaalde grens in massapercentage water hebt. Als je over die grens komt, kun je reageren. Wel de proef doen met kraanwater, en niet met gedestilleerd water xD
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allemaal onbelangrijk, het heeft wel effect, maar het zal je metingen niet verpesten. Je hebt een stuk grond, doet er water bij tot je bij de gewenste vochtigheid zit, vervolgens meet je de geleidbaarheid en klaar ben je. Als er minder water is, zal het ook veel minder geleiden, ongeacht de aanwezige mineralen. Als je weet hoeveel je stuk grond zou moeten geleiden maakt de rest niet meer uit, zolang het maar constant blijft.