wat er vroeger dus meer beschikbare energie?

1e wet en 2e wet van thermodynamica:
-Energie kan wel verplaatst of omgezet worden, maar niet gemaakt of vernietigd worden
-Bij elke energie-verplaatsing of -omzetting neemt de entropie (chaos) van het universum toe

was er vroeger dan meer beschikbare energie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wet van behoud van Energie. (E=1/2 mv2)

Isaac Newton.
Hij stelde dat energie noch gevormd, noch afgebroken wordt. Energie kan uitsluitend worden omgezet.
Als een vliegtuig opstijgt, wordt de energie van de brandstof omgezet in verschillende vormen van energie. Een deel wordt omgezet in kinetische energie; het vliegtuig verplaatst zich door de lucht. Een deel wordt omgezet in potentiële energie; de afstand tot de grond wordt steeds groter. Een deel wordt omgezet in warmte, die wordt afgegeven aan de omringende lucht. Na de landing moet het vliegtuig opnieuw tanken, omdat alle energie om te vliegen is omgezet in energie die bruikbaar was voor dit vliegtuig in de lucht te houden.

Zo gaat het eigenlijk met alles, tot op atoom niveau. Niets gaat verloren, ook de zon. Grootste energie leverancier voor onze aarde. Zonnestraling wordt omgezet door de planten in zetmeel en suikers. Deze worden direct gebruikt door ons, dieren of verrotten in de grond. Deze worden dan na miljoenen jaren weer gebruikt als steenkool, olie of gas.

Maar ook een liter ijs van heeft net zo veel energie nodig om te ontdooien, als dat het nodig had om te bevriezen.

Er is/was altijd evenveel energie!

Toegevoegd na 5 uur:
Wet van behoud van Energie is natuurlijk:
E(voor)=E(na)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je antwoord zit al in de vraag. Energie kan niet gemaakt of vernietigd worden. Er was dus vroeger dus niet meer energie beschikbaar. De energie was hoogstens meer geconcentreerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zoiets mint zeg dan even waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat bedoel met mint?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pepermint
Als je bedoelt voor de mens beschikbare energie: ja.

De mens gebruikt al sinds de industriële revolutie natuurlijke grondstoffen om energie te op te wekken. Deze energie wordt gebruikt en uiteindelijk wordt al deze energie omgezet in beweging, licht of warmte. Voordat deze opnieuw weer 'beschikbaar' wordt voor de mensen zijn we weer een paar miljoen jaar verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of wat bedoel je precies met 'vroeger' en 'beschikbare energie'?
Je springt in je vraag over van zuivere natuurkunde naar de economie.

De wet van behoud van massa & energie is je wel duidelijk, aan je vraag te zien.

Dan heb je het over 'beschikbaar'. Dat betekent 'voor de mens op economische wijze ontginbaar of bruikbaar'.
Als de voorraden worden gebruikt, nemen deze af.
Verder is er de techniek, die nieuwe voorraden kan aanspreken. Zo zijn er Neanderthalers die doodvroren op een steenkolenbedding. En in de toekomst kunnen wij heel misschien kernfusie gebruiken.
Dus ook de betekenis van het woord 'beschikbaar' is afhankelijk van de omstandigheden.

Het antwoord zou 'Ja' zijn. Maar misschien kun je je vraag nu scherper formuleren.