Waarom klimt water in een glas als je er een lucifer in aansteekt?

Ik heb een filmpje gezien met een bord met water en een glas [1]. Door een glas ondersteboven op het bord te plaatsen met een brandende lucifer wordt het water erin getrokken. Volgens het filmpje komt dit doordat de lucifer de lucht verbrandt (?) en een vacuum vormt.

Volgens mij is dat iets te simpel gedacht. Bij de verbranding van een lucifer gebeurt er ongeveer zo iets:

CnH2n+2 (s) + (3n/2 + 1/2)O2 (g) -> n CO2 (g) + (n+1)H2O (g) + Energie

Voor de verbranding zijn er (3n/2 + 1/2) moleculen "in de lucht" en na verbranding zijn er (2n + 1) moleculen "in de lucht". Dat is dus meer. Ook komt er energie vrij. En aangezien druk wordt berekend met de algeme gaswet:

pV = NkT

zou ik stellen dat de druk juist toeneemt. Hoe kan het dat het water dan toch omhoog gaat?

Mijn idee is dat er misschien een groot concentratie verschil aan CO2 is tussen de lucht in het bekertje en het water en dat hierdoor de CO2 naar het water diffundeert.

[1] https://www.youtube.com/watch?v=lC0zZwT_RsA

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/588770/veroorzaakt-water-glas-brandende-kaars
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lucht/gasmengsel wordt warm > zet uit , ontsnapt uit glas > gas/lucht koelt af na doven vlam > gas/lucht wil weer inkrimpen en zuigt met het kleiner worden water op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Toen was ook al een probleem dat bij filmpjes de verkeerde uitleg werd gegeven. Hier zeggen ze dat de lucifer de zuurstof opgebruikt. Maar je ziet heel goed dat bij het doven van de vlam het proces pas start. Of wel als de boel afkoelt.
Erna55
7 jaar geleden
Bij mijn vorige experiment met een longdrinkglas kwam het water al omhoog kwam voordat de lucht afkoelde. Na afkoeling steeg het water nog maar een klein stukje.
Ik wil het experiment gaan nu gaan herhalen met een 40 cm hoge vaas en een kaars. Door de hoogte van de vaas zal de opgesloten lucht zo warm zijn.
Ik laat nog weten wat ik zie en zal proberen er een filmpje van te maken.
Erna55
7 jaar geleden
. Door de hoogte zal de opgesloten lucht -niet- zo warm zijn...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna55 Even voor de duidelijkheid, voor/na afkoeling= voor/na doven vlam?
Reddie
7 jaar geleden
Je vergeet dat de CO2 onmiddellijk in het water oplost. Die moet je dus niet meenemen in de hoeveelheid gas.
Erna55
7 jaar geleden
@MrTomaat: wat ik wil gaan doen:
Eerst doe ik de kaars aan.
Dan de hoge vaas erover.
Dan kijken of het water al stijgt tijdens het branden.
Dan blijven kijken terwijl de vlam brand.
Ik blijf zeker kijken wanneer de vlam gedoofd js.
Ik zal nog langer kijken nadat de vlam gedoofd is en de lucht afkoelt... Heb je nog tips waar ik nog meer op moet letten ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://physics.stackexchange.com/questions/19083/why-does-the-water-rise Hier iemand die alle theorieën en argumenten opsomt. In het kort warme:
gas/lucht die ontsnapt (bellen water) en de afkoelende gas/lucht die overblijft heeft een kleiner volume en "zuigt het water omhoog bij het inkrimpen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De ontsnappende bellen. Heb je nog tips waar ik nog meer op moet letten ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Door de hoogte zal de opgesloten lucht -niet- zo warm zijn… Weet niet of je dat zomaar kan stellen, de vlam heeft ook langer de tijd om warmte af te staan doordat er meer zuurstof aanwezig is.
Erna55
7 jaar geleden
Op het moment dat ik de grote vaas over de kaars zet, zal de luchttemperatuur die ik "vang" minder groot zijn dan wanneer ik hetzelfde doe met een longdrinkglas.
Natuurlijk zal de temeratuur na het opsluiten wel oplopen , maar dan is de begintemperatuur van de lucht minder. Dus aan het eind van het experiment zal er minder water omhoog getrokken worden, is mijn gedachte...
En ik zal op ontsnappende bellen letten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze van Harvard is de interessantste pagina die ik erover vond (Engels):
http://www.math.harvard.edu/~knill/pedagogy/waterexperiment/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op het moment dat ik de grote vaas over de kaars zet, zal de luchttemperatuur die ik "vang" minder groot zijn dan wanneer ik hetzelfde doe met een longdrinkglas.
Natuurlijk zal de temeratuur na het opsluiten wel oplopen , maar dan is de begintemperatuur van de lucht minder. Dus aan het eind van het experiment zal er minder water omhoog getrokken worden, is mijn gedachte… Ik snap niets van die gedachtegang. Of wat je probeert te zeggen. "zal de luchttemperatuur die ik "vang" minder groot zijn"
"maar dan is de begintemperatuur van de lucht minder." De begintemperatuur is kamertemperatuur. Omdat de kaars langer brandt (omdat er MEER zuurstof in de vaas zit) in de vaas is het niet te zeggen bij welk glas de temperatuur het hoogst zal worden. Je doet een aanname die je niet kan bewijzen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@wimkees
Ten eerste is H2O geen gas? Bij 100 graden wel, dat noemen we waterdamp. Je kan dus hoogstens zeggen: H2O is geen gas in dit geval (maar of dat wel of niet zo is weet ik niet).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@wimkees de gaswet V*p = n*R*T, laat zien dat alle gassen (ongeveer) evenveel ruimte opnemen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onder deze condities zal het H2O , vrijkomend bij verbranding vrijwel meteen afkoelen en condenseren tot water op moment dat het in aanraking komt met glaswand of het water oppervlak onderaan in het glas. En dus al zeer snel weg gecondenseerd zijn.
Bij een gas is het volume (wet Boyle Gay Lussac) afhankelijk van het aantal moleculen in de gesloten ruimte, volume en de temperatuur. Niet dus van de massa van de moleculen.(Zie ook reactie Mudhoppers)

Antwoorden (1)

Je hypothese ivm het oplossen van CO2 in het water is zo gek nog niet. Maar hetzelfde bereik je met een ei in een fles en ik denk niet dat CO2 zo goed oplost in een ei...

De druk zal inderdaad toenemen volgens de algemene gaswet, maar hierna zal de lucht ook weer afkoelen en druk en volume zullen hierdoor weer afnemen. Vandaar dat het water in het glas klimt.