De meest beloftevolle poging tot volledige unificatie is tot nu toe de snaartheorie. Deze theorie is wiskundig erg elegant, en heeft veel goede eigenschappen. Het is immers een goede kwantumgravitatietheorie, maar heeft een probleem. Er zijn enkele verschillende versies van de theorie, en het is ook niet duidelijk of er een versie is die exact overeenkomt met onze werkelijkheid. Zelfs als die er al is, blijft dan nog de moeilijkheid om aan te duiden welke versie dan de juiste is. Een van de problemen is dat de trillingspatronen die door de snaartheorie worden voorgesteld volgens de formule E=mc2 van Einstein een hoeveelheid energie (en daarmee massa) produceren die vele malen groter is dan de Planck-massa. Dit is in tegenspraak met het feit dat de massa's die elementaire deeltjes zoals quarks en neutrino's hebben zeer dicht bij 0 ligt. Deze ogenschijnlijke inconsistentie hoeft echter niet het einde voor de supersnaartheorie te betekenen, omdat ook bekend is dat dergelijke deeltjes al snel de neiging hebben instabiel te zijn, dat wil zeggen uit elkaar te vallen. Het volgende doel is daarom te bewijzen dat de trillingspatronen die door de snaartheorie worden voorgesteld de geringe massa van de elementaire deeltjes exact kunnen verklaren [1].
Er zijn ook andere theorieën, zoals Loop-kwantumzwaartekracht, en andere minder bekende pogingen, maar ook daar zijn er nog geen succesvolle kandidaten die echt in aanmerking komen om een theorie van kwantumzwaartekracht te zijn, die onze werkelijkheid beschrijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De veldentheorie van A. Einstein. Het is hem trouwens niet gelukt,dat te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Loop-kwantumzwaartekracht of de Theorie van alles