Zoutgehalte heeft maar een kleine invloed op de pH, via de ionische sterkte gamma. Strikt genomen is de pH gedefinieerd als de - log van de H+ activiteit, omdat elektrodes activiteit meten in plaats van concentratie. Dat is een zaak voor echte fysisch chemici, je kunt hem beter op een site voor chemici zetten. Bij de ionische sterkte van zeewater kom je rekend houdend met de totale ionensterkte gamma op een neutrale pH van 7.3 of iets dergelijks. In praktisch zeewater is de aanwezigheid van sulfaat echter weer belangrijker.

Bij lage ionensterkte geldt pH= p[H+] + 0.04 en wordt er eigenlijk geen rekening mee gehouden. In praktisch zeewater is er de aanwezigheid van sulfaten die belangrijker is, dus de invloed van NaCl op neutrale pH is min of meer academisch.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is weinig te berekenen aan. Natriumchloride is een 'sterk zout'. Het blijft dus stabiel met een pH van 7 als je het oplost in water.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangezien deze omstandigheden niet gespecifieerd worden in de vraag ga ik uit van standaardomstandigheden. En dan is de neutrale pH 7. Anders was de vraag bijvoorbeeld wel geweest: hoe bereken je de pH van NaCl opgelost in water bij 300°C?