De wijzers van mijn horloge zijn leesbaar in het donker, (een soort glow in The dark). Ik hoorde dat je wijzers dan radioactief kunnen zijn?

Mijn vraag is of ze dan echt radioactief zijn en-zo-ja is het dan schadelijk voor je gezondheid??
BVD.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.9K

Het beste antwoord

Vroeger waren er inderdaad horloges met wijzers waar een radioactief materiaal op zat: radium. Dat zorgde ervoor dat de wijzers licht gaven in het donker.

Die horloges waren bij normaal gebruik niet gevaarlijk, omdat de hoeveelheid straling zo enorm laag was. Maar als een horloge kapot ging, of werd weggegooid en daardoor in het afval terechtkwam, kwam het radioactieve spul toch in de omgeving terecht. Ondanks het geringe gevaar wilde men dat voorkomen - ook omdat het nut niet groot genoeg was om deze vervuiling acceptabel te maken.

Sindsdien is het gebruik van radium verboden.

Tegenwoordig gebruikt men daarom ander materiaal. Dat is een fluoriscerende verf die niet radioactief is.

Toegevoegd na 3 minuten:

Er zijn overigens nog steeds horloges in omloop met radioactieve wijzers. Die maken echter gebruik van kobalt in plaats van radium; kobalt is veel minder gevaarlijk.

Toegevoegd na 6 minuten:

Je kunt zelf controleren of jouw horloge gebruik maakt van kobalt of van een fluoriscerende verf.

Leg je horloge even onder een felle lamp en doe dan de lamp uit. Als de wijzers daarna veel feller oplichten dan normaal, zit er verf op, en geen kobalt.

Je kunt ook geduld hebben en 's ochtends, nog voor het licht wordt, op je horloge kijken. Als de wijzers dan nog steeds licht geven, zit er kobalt op. Zijn de wijzers dan daarentegen niet meer zichtbaar, of schijnen ze nog maar uiterst zwak, dan zit er fluoriscerende verf op.

(Anders gezegd: fluoriscerende verf verliest zijn lichtgevendheid in de loop van een paar uur, kobalt behoudt zijn lichtgevendheid.)
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, bedankt nu is het mij helder!

Andere antwoorden (3)

haha nee dat heb ik ook. dat is gewoon een lichtgevende verf. als dat schadelijk zou zijn ,zouden ze dat niet gebruiken. het is bijna hetzelfde als van die plastic sterretjes die je kan oplakken op plafon en in de avond licht geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klokken en horloges ongeveer gemaakt tot 1955 hebben een mengsel van radium en ZnS gedoteerd met koper welke de beta en gammastralen van radium omzetten in licht.
Het werkt herzelfde als een ouderwets rontgen-doorlichtscherm.

Later is men overgegaan op mengsels van kobalt 60 en technetium met dezelfde fluorescerende stof welke bij radium werd gebruikt.

tegenwoordig gebruikt men soms tritium met een dergelijke fluorescerende stof.

Radium is zo gevaarlijk omdat zijn halfwaardetijd extreem lang is, die van Co 60 , technetium en tritium zijn ongeveer of minder dan tien jaar.

Radium produceert bij zijn verval ook andere nare radioactieve stoffen en isotopen waarvan polonium en
radon (een radioactief edelgas de bekendsten zijn.
Deze stoffen vormen opnieuw een gezondheidsgevaar,
vooral als de stoffen in het lichaam komen.

Zo heb ik een oude wekker met reeds een plastic deksel welke Radium bevat en niet zo weinig ook.
De geigerteller wordt compleet hysterisch als ik hem bij de klok houd.
Zo heb ik ook een tritiumlampje, deze geeft ongeveer 10 jaar licht.
Daar hij vooral beta afgeeft en deze geabsorbeerd wordt door fluorescerend materiaal, is met de Geigerteller nauwelijks activiteit te bespeuren.

HAAL DUS GEEN HORLOGES OF KLOKKEN UIT ELKAAR MET BLIJVEND LICHTGEVENDE WIJZERS, DAT KAN HEEL ONGEZOND ZIJN om het eufemistisch te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een radium horloge is wel degelijk gevaarlijk, maar een tritium horloge niet. In deze lezingenserie (tussen 3 en 6 minuten) kun je horen hoeveel radioactiviteit een radium horloge uitzendt (veeel) en hoeveel radioactiviteit een tritium horloge (0).