weet iemand een tabel/formule waarmee de hoeveelheid vocht in 1kg (of 1m3) lucht te bepalen is?

ik wil graag weten hoeveel vocht er in 1 kg lucht aanwezig is in verschillende situaties met de temperatuur en luchtvochtigheid als variabelen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natte bol, droge bol temperatuur.... google maar eens

Antwoorden (2)

Aan de manier waarop je de vraag stelt leid ik af dat je wel begrijpt hoe het werkt want het is inderdaad nogal complex

De hoeveelheid vocht hangt af van de verzadigingsgraad EN die is bij elke temperatuur anders.

Ik heb hier een plaatje waarmee je het ongeveer kunt aflezen. Dat is volgens mij wat je zoekt (het is alleen niet heel gedetailleerd
Plaatje bij antwoord
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar heeft lucht bij een bepaalde temperatuur dan ook een bepaalde luchtvochtigheid, ik dacht dat je bij bijvoorbeeld 20 graden celsius verschillende luchtvochtigheidswaardes kan hebben
amigo
12 jaar geleden
bij 1 temperatuur (en 1 druk) hoort een bepaalde maximale hoeveelheid vocht in de lucht. DAT is wat je 100% (=verzadigd) noemt. En dat is dus anders, in koude lucht kan veel minder water zitten en dan is het al verzadigd, dat geeft dus bijv soms mist, dan komt in 1x al dat water eruit als piepkleine druppeltjes Als ze dus spreken van 50% relatieve vochtigheid is het tov die maximale waarde (die dus kan varieren)
Dat kan met een Molier's i-x diagram.
Ik stuur je hierbij een site waarmee je verschillende diagrammen kunt downloaden.
De hoeveel vocht die in een kg lucht zit hangt af van de relatieve vochtigheidsgraad van de lucht op dat moment. Die verandert over de dag, afhankelijk van de weersgesteldheid. Bij de maximale hoeveelheid vocht die lucht kan bevatten (sterk afhankelijk van de temperatuur) is de vochtigheidsgraad 100%. Daarna begint het te regenen.
Als je een leek bent kost het enige moeite om het diagram te begrijpen, Eventueel vraag je nog even. Succes.