Als je onderwater zit, kan je dan ademhalen met een fietspomp?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha hoe kom je daar bij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een vraag, prachtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er ligt hier een klein pompje om ballonnen mee op te blazen op mijn bureau, ik probeerde er door adem te halen maar het wou niet echt zo goed. Het klinkt heel logisch dat het zou kunnen maar ik vroeg het dus even na op GV.nl ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahahahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NIET proberen met een elektrische pomp ;)

Het beste antwoord

Ik weet niet precies hoe je dat in gedachten hebt.

Wat mogelijk zou kunnen zijn: Iemand anders, op de oever, pompt lucht met een fietspomp naar een "duikersklok".
En je gaat zelf ademen in die duikersklok.
De grote vraag wordt dus: Kun je wel genoeg lucht per minuut naar die klok pompen.
Discovery channel heeft via het programma scrapheap laten zien dat het mogelijk is om met provisorische handpompen inderdaad een duikersklok te voorzien van lucht op een meter of wat diepte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ja en nee.
als de fietspomp onderwater staat kan het niet omdat er geen lucht in komt.
als de fietspomp ergens staat waar er wel lucht in kan kan het.

in het zwembad heb je soms een soort bankje onderwater waar dan bellen uitkomen, ken je dat?
als je met je mond om zo een ding heen gaat waar de bellen uitkomen kan je ook ademen.
tenminste mij en mn broers en zussen lukt het ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gaat wel lukken. Als je iemand aan de kant zo gek krijgt om lucht naar je toe te pompen. Vroeger werden ook luchtpompen gebruikt om duikers van lucht te voorzien. Voordat ze de perslucht cylinders hadden uitgevonden.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat waren wel even heel andere pompen en bepaald niet een grote fietspomp, ze werkten op een heel ander systeem.
Het kan wel als de fietspomp boven water blijft.
Als de fietspomp onder water is dan niet omdat de fietspomp niet waterdicht is en dan volloopt met water .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NIET PROBEREN ! ! !

Het moet zeerzeker mogelijk zijn, zolang de gedeelten (pistongedeelte) waar de lucht samengeduwd wordt boven water blijft...

Echter zou ik dit ZEKER NIET aanraden te proberen, gezien er vast en zeker schadelijke stoffen zullen meekomen van de oliën welke zich in de pomp bevinden. Een fietspomp dient om fietsbanden ed. op te pompen, niet om door te ademen :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is theoretisch mogenlijk maar Niet Doen!! er komen schadelijke stoffen mee, en ook in het zwembad is de lucht die uit de gaatjes komt niet goed om in te ademen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die lucht in het zwembad zit wel goed, daar gaan zeer strenge inspecties aan vooraf eer je het mag gebruiken. Kinderen gaan daar nou eenmaal uit ademen, daar zijn het kinderen voor. Die lucht moet dus zuiver zijn. Het systeem staat direct onder de inspectiedienst van het ministerie van volksgezondheid. Het moet aan dezelfde eisen voldoen als de douches en horicagelegenheid in het zwembad.
Nee, dat kan nooit.

Onderwater zal blijken dat de fietspomp niet waterdicht is en de druk van het water perst alle lucht er snel uit nog voor je 25cm diep zit.

Bovenwater kan het ook niet. Een fietspomp kan wel een beperkte druk opbouwen, maar heeft daarbij veel verlies omdat het een simpel niet volledig luchtdicht ontwerp is. Een ander punt is dat een fietspomp nooit het volume kan leveren wat je longen vragen. Onderwater komt daar nog meer bij omdat je de waterdruk ook nog eens moet opheffen.

Als je 10 meter diep zit moet je al 1 bar waterdruk overwinnen. Dan heb je een druk van 0. Daar kan je niet op ademen. Je longen zijn gebouwd voor een gemiddelde druk van 1 bar. Die heb je beslist nodig om voldoende lucht te krijgen. Dus kom je op 10 meter diepte uit op 2 bar luchtdruk dat een fietspomp van zeer goede kwaliteit amper kan halen.

De gemiddelde mens gebruikt ongeveer 40 tot 60 liter per minuut. In de slaap zal dat rond de 30 liter zijn en bij topsport meer dan 100. Dat is gemiddeld een halve liter per ademteug. Dat wordt op 10 meter diepte een liter per teug. En daar komt een liter per 10 meter bij. Je komt dus bij een beetje duik als snel op enkele honderden liter per minuut uit. Dat kan een fietspomp nooit leveren. Zelfs als je als een gek pompt word het nog heel moeilijk om genoeg lucht voor 1 ademteug te leveren.

In theorie kan het ook niet omdat een duikpomp met een heel ander systeem werkt. Kijk maar eens in een museum hoe groot die pompen des tijds waren en het feit dat je met 4 man aan de pomp stond om 1 duiker van lucht te voorzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er word nu op 10 meter gerekend maar wat nou als je in een plasje van 10cm diep ligt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan draai je je hoofd naar boven en kan je zo ademen.