Omdat de warmte van de zon wordt weerkaatst op het aardoppervlak.
Vervolgens stijgt warme lucht op.

Op een berg is minder oppervlak (uit de hoogte) dan strekkende meter oppervlak. Zodoende moet er meer verwarmd worden met evenveel zon.

Verder is het verschil zelf als je op de hoogste berg staat nog erg klein in verhouding tot de afstand van de zon tot de aarde.

Ten slotte heb je te maken met ijlere lucht die de warmte meer verspreid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Warmte komt van onder. De aarde geeft warmte af. Warme lucht stijgt ook altijd. Vandaar dat het onder warmer is dan boven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat jet verder bent verwijderd van de kern van de aarde, welke daarom minder warmte afgeeft. Voor je in de buurt bent van de zon en het weer wat warmer krijgt moet je een paar kilometer hoger zitten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de warmte die toeneemt doordat je dichter bij de zon bent nihil is, terwijl de kou wel toeneemt.
De kou neemt toe omdat je verder van het aardoppervlak af bent, waar warmte vanaf komt en omdat koude lucht opstijgt.
Hoe hoger hoe kouder dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zon verwarmt de aarde die op haar beurt weer de lucht verwarmt. Hoe groter het aardoppervlak is dat je onder je hebt, hoe warmer de lucht.

Op een berg is er weinig grond die de lucht zou kunnen verwarmen. Daarom is het er koud(er)