Warme lucht stijgt op. Omdat je blijkbaar warm doucht, zal de lucht binnen het douchegordijn verwarmd worden en opstijgen.

Omdat er dan onder in de douche lucht tekort komt, zal dat van buiten het douchegordijn naar binnen worden gezogen. Dat zorgt ervoor dat het douchegordijn naar binnen 'waait'.

Als je onder de douche gaat staan, dan zal de opwarming van de lucht minder snel gaan omdat het warme water niet meer direct de lucht opwarmt.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Lucht verplaatst zich van kou naar warm.

Het is warm in de douche.

De verplaatsing van lucht neemt het gordijn mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals Karamel al zei heeft het met de verplaatsing van lucht te maken.
Ik heb wél een goeie tip voor je; koop hangertjes die bedoeld zijn om een tafelkleed buiten op zijn plaats te houden die redelijk wat gewicht hebben. Klip deze onder aan je douchegordijn en je probleem is volledig opgelost!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lucht verplaatst zich, omdat warmere lucht lichter is dan koude lucht. als de lucht binnen het gordijn wordt opgewarmd door het warme douchewater, stijgt het op. daardoor ontstaat hier een (zeer plaatselijk) lage druk gebied. en dat is de reden, dat de koude lucht weer naar binnen stroomt om dat tekort aan te vullen.
deze luchtstroom neemt het douchegordijn mee naar binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dus zorgt dat je douche gordijn niet de grond aanraakt
kan er genoeg lucht aangevoerd worden en zal je douchegordijn (bijna) recht blijven hangen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De iets duurdere douchegordijnen hebben onderin een rand die gevuld is met een soort lood. Deze blijven altijd recht hangen en komen niet naar je toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot nu toe had iedereen wel een aspect genoemd dat meetelt, maar dit fenomeen is ingewikkelder dan je zou denken. De wetenschap heeft er zelfs een naam voor bedacht, 'the shower curtain effect'. Het wordt veroorzaakt door vele factoren:
-Buoyancy theory
-Bernoulli effect theory
-Horizontal vortex theory
-The Coandă Effect
-Condensation
Lees er alles over:
AWM