Wat is de maximale snelheid van een parachutist in verticale houding?

Een parachutist bereikt in vrije val ongeveer een maximale snelheid van 200 km/u, dit omdat hij door de wrijving niet meer sneller kan.

- Is deze snelheid de snelheid in horizontale houding? Zonee wat is dan de snelheid in verticale houding?

- Is er een verband met maximumsnelheid en hoogteverschil? (hoe hoger, hoe ijler de lucht, hoe minder wrijving en dus meer snelheid?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.3K

Antwoorden (2)

Het klopt wat je denkt. Bij gespreide armen en benen is de eindsnelheid 180-200 km per uur. Als je heel goed oefent en je verticaal laat vallen kun je snelheden bereiken boven de 500 km per uur.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook je tweede aanname klopt. Op zeer grote hoogte (30 km) zijn er snelheden bereikt die in de buurt komen van de snelheid van het geluid evenaren. (rond de 1000 km/uur) Komt uiteraard door de ijlere lucht. Zie zelfde bron.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt niet. Je kan niet sneller vallen dan ongeveer 200 km/u, wat je ook doet.
escape
12 jaar geleden
Welles. Als je de luchtweerstand echt weet te minimaliseren door een verticale val, ga je veel harder. Dit is een een moeilijke techniek voor de parachutist waarop veel geoefend moet worden. Als je logisch nadenkt dan is het vanzelfsprekend. Zelfde gewicht, maar minder luchtweerstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nietus :-) Wanneer een parachutist uit een vliegtuig springt, zijn er twee krachten werkzaam op zijn lichaam: de zwaartekracht en een wrijvingskracht, zeg maar de weerstandskracht van de lucht. De versnelling van een lichaam afhankelijk van de kracht die erop wordt uitgeoefend: F = m X a. In het geval van de waartekracht is deze a (versnelling) de zogeheten valversnelling, 9.8 m/s2. Tijdens zijn val zal de parachutist dus steeds versnellen. Dit is een gevolg van de zwaartekracht. Hoe hoger de valsnelheid van de parachutist, hoe meer weerstand hij zal ondervinden door de lucht. Uiteindelijk zal de luchtweerstandskracht toenemen totdat deze bij een bepaalde snelheid precies gelijk is aan de zwaartekracht. Op dat moment is de totale kracht op de parachutist 0 geworden, en zal de parachutist dus niet meer sneller vallen. Dit punt wordt bereikt bij een valsnelheid van 150 tot 200 km/uur. Het is dus zo dat een parachutist in vrije val niet onbeperkt versneld wordt door de zwaartekracht.
escape
12 jaar geleden
Ok. Ik heb een leuk artikeltje voor je:
http://www.universetoday.com/61467/skydiver-hopes-to-break-the-speed-of-sound-in-freefall/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in uiteraard is dat theoretisch mogelijk omdat je de invloed van de zwaartekracht uitschakeld. Vanwege de extreme hoogte. Hij zou mogelijk deze snelheid kunnen halen maar zodra hij de mesosfeer weer binnenkomt, versnelt hij niet meer, sterker nog, hij remt af tot de snelheid van 150-200 km p/u. Hij heeft dus maar een bepaald gebied waar hij die snelheid kan halen. Hij valt vanaf de termosfeer, daar moet hij die snelheid zien te halen. Zodra hij de mesosfeer binnenvalt (het gebied waar meteoren ook gaan ontbranden door de extreme wrijving) zal zijn snelheid drastisch afremmen en weer terechtkomen bij de maximale valsnelheid. Dan kom ik weer terug op mijn reactie dat je nooit 500 km snelheid kan halen als parachutist met een vrije val. Jij stelt dat als je goed oefend als parachutist, je dit kan halen. No way.
escape
12 jaar geleden
Als je invloed van de zwaartekracht kunt uitschakelen krijg je meteen de Nobelprijs. Waarom zeg je dit soort dingen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, in bedoel geen zwaartekracht maar wrijving. De valsnelheden waar jij op doelt, is in een gebied waar zelfs gewoon vliegen niet meer mogelijk is. Is het nu echt zo gek dat ik reageer op jouw antwoord: "als je maar goed genoeg oefend kan je een snelheid van 500 km bereiken?" En dat ik dan uit ga van normaal parachute springen en niet van iemand die met een ballon vanaf 30 kilometer valt? Met jouw antwoord suggereer je dat de vraagsteller uiteindelijk 500 km kan halen. Dat lukt dus nooit. Resumerend: Voor een parachutespringer, is de maximale valsnelheid 200 k/u. Dat stelt de vraagsteller zelf ook al in zijn vraag. Daarom zeg ik dat soort dingen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nog een kleine aanvulling: Jij stelt ook nog het volgende : "Bij gespreide armen en benen is de eindsnelheid 180-200 km per uur." Nee, die haal je als je geluk hebt alleen met je hoofd naar beneden en de armen strak langs het lichaam. (en ik heb het over normaal parachutespringen, voordat je met ruimtesprongen aan komt zetten). Dus vandaar dat ik jouw stelling niet vind kloppen richting de vraagsteller.
No offence, gewoon realistisch.
escape
12 jaar geleden
Lees alle bronnen die ik tot nu heb aangedragen, zou ik zeggen. Je maakt zoveel fouten in je antwoord dat ik het opgeef....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal mijn antwoord aanpassen, misschien snap je dan wel wat ik bedoel en maakt het voor de vraagsteller ook een stuk duidelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
P.s. jammer dat je het opgeeft. Het is geen strijd maar ik probeer wat duidelijk te maken. Volgens mij lees je langs mij heen en hebben zitten we (nog) niet op dezelfde golflengte. Zie mijn antwoord nu, en dit is echt het enige juiste wat geldt voor normaal parachutespringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Escape heeft toch gelijk hoor :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Paulost, lees mijn antwoord hieronder eens dan. Wat is daar fout aan? Ik zou het graag horen. Het eerst gegeven antwoord van escape klopt niet. Bij een vrije val haal je nooit van z'n leven met horizontale houding en de armen wijd. Ook haal je nooit meer dan de 200 km/u als je vanuit een vrije val uit het vliegtuig springt. Dit is alleen mogelijk vanuit een ballon hoger dan 30 km waar vliegtuigen niet eens kunnen vliegen.
escape
12 jaar geleden
OMG, ik heb zelden zo een koppig persoon meegemaakt.
Lees nou eens mijn bronnen. Huppekee, nog eentje: "A skydiver can vary his or her body shape to cause an increase or decrease in speed. Cupping the skydiver's body (such that the arms or legs are level with or even lower than the torso) will cause a slight reduction in speed, particularly relative to other skydivers. Similarly altering the position of the extremities to produce a headdown dive will cause a substantial increase in speed, up to 200 miles per hour or more."
http://www.suite101.com/content/terminal-velocity-in-the-sport-of-skydiving-a305612 Dat is ver boven de 300 km per uur. Maar je zal het wel weer niet willen geloven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Escape. Lees en huivert. Koppigheid kan heel goed zijn. Alleen in dit geval niet. Na het lezen van jouw laatste link heb ik oude papieren gevonden. Ik ben tot de realisatie gekomen dat ik zo'n 20 jaar geleden te zenuwachtig was om goed op te letten. Tot mijn extreme verbazing las ik in de oude folders dat je in de spinhouding maximaal 150-170 km p/u kan halen.... En in de verticale stand je veel hogere snelheden kan bereiken afhankelijk van de hoogte.... Shame, shame on me. Escape, ik ben koppig, maar niet eeuwig eigenwijs en ik ben de eerste die zijn ongelijk bij goede argumentatie zal toegeven. Bij deze. Je blijkt gelijk te hebben. Excuses voor mijn volhardheid, en jij juist bedankt daarvoor. Ik weet nu echt hoe iets zit en weet nu dat ik bijna 20 jaar de valsnelheid compleet verkeerd had geinterpreteerd. MEA CULPA! P.s. ik hoop niet dat bovenstaande "discussie" voor jou reden is om niet meer te reageren en/of toekomstige discussies met mij uit de weg te gaan, want bij jou heb ik een aardige "tegenstander". Nogmaals excuses en tot het volgende topic dan maar weer.
escape
12 jaar geleden
Wow. Dit siert je gewoon. Respect en excuses absoluut niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Fijn dat je het zo opvat!
Mooie "einde discussie" zo.
De valsnelheid van een voorwerp is ongeveer 9,8 m/sec².
Dat getal is een beetje afhankelijk van waar je je bevindt op deze aardkloot, maar ook op welke hoogte het voorwerp valt.
Naarmate de snelheid groter wordt, ondervindt een voorwerp steeds meer luchtweerstand, afhankelijk van de vorm, uitwendige ruwheid en de hoogte waar het voorwerp zich bevindt.
De maximale valsnelheid, is tevens de zweefsnelheid, is dus afhankelijk van bovengenoemde effecten en grootheden en is om die reden niet precies te berekenen.
Zweefsnelheden van voorwerpen worden daarom altijd proefondervindelijk vastgesteld.
Metingen door parachutisten zonder ontplooide parachute hebben aangetoond dat deze zweefsnelheid tussen de 160 en 210 km/h kan liggen, wat dan tevens de maximale snelheid inhoudt.
Begrijpelijk is dat als een parachutist in verticale houding valt, hij de minste luchtweerstand ondervindt en dus de grootse valsnelheid bereikt.
Als hij in zijn blootje naar beneden springt, zou deze snelheid wel eens wat hoger kunnen liggen. Maar hij krijgt het dan wel erg koud.