Wat gebeurt er als je rood en geel met licht mengt of groen en blauw enz?

Welke kleur krijg je als je rood en geel of magenta mengt.

En als je blauw met magenta of cyaan mengt.
En als je groen met cyaan of geel mengt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je rood en geel mengt krijg je oranje
Rood met magenta krijg je een donkere rode kleur
Blauw met magenta wordt een soort paars; blauw met cyaan (ook een kleur blauw) wordt het een tussen tintje tussen deze twee kleuren.
Groen met cyaan wordt donkerder groen; groen met geel lichter groen.
Alles hangt af van welke verhouding je neemt. Als je een indruk wilt krijgen hoe het verloopt moet je even googelen op pantone kleuren. De kleuren cyaan, magenta, en geel worden samen met zwart in full/colour werk gebruikt. De pantone mengschaal gebruikt meestal andere kleuren.

Antwoorden (1)

Bij licht heb je andere primaire kleuren dan bij verf
Dit zijn: Rood, Groen, Blauw.

Rood + Blauw word Magenta
Blauw + Groen word Cyaan
Rood + Groen word Geel

Rood + Groen + Blauw = Wit

Is dit wat je bedoeld?