wat is de massa en volume van een a4tje ik wil de dichtheid uitrekenen van papier (ik verveel me namelijk)

ik zit eersteklas vwo en ik verveel me dus weet iemand het

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (4)

De massa van A4 (wikipediacitaat): "Het gangbaarst is zogenaamd 80-grams A4-papier. De 80 gram betekent dat een vierkante meter (dat is A0-formaat) 80 gram weegt. Een A4'tje zelf weegt dan 5 gram."

Het volume van A4:

Een A-viertje is 29,7 bij 21 cm. De hoogte ervan is zo'n 0,1 millimeter (= 0,01 cm)

L x B x H = 29,7 x 21 x 0,01 = 6,237 cm³

Nou, en dan maar uitrekenen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
trouwens dit is het: V=6,237
M=5g
ρ=?
ρ= M:V
5g:6,237cm³
ρ=0.8016674683g/cm³ afgerond 0.8g/cm³ (volgens mij)
als je van puzzels houdt dan zul je die som wel snel uitgerekend hebben.
Als je meer puzzels wilt, niet alleen rekenene, maar ook logisch denken, dan kun je bijgaande link eens openen. maar het gaat je veel tijd kosten, je zult je niet meer vervelen.
Er zijn trouwens sites waar tips gegeven worden, maar die mag je zelf zoeken
anneliez
13 jaar geleden
Het is niet makkelijk om de massa en het volume van 1 A4tje uit te rekenen. Je kan het beste een stapeltje van 10 of 20 A4tjes nemen. Dan leg je het stapeltje op een weegschaal: gewicht. Zorg dat je het in gram hebt.
Dan meet je hoe lang, breed en hoog het stapeltje is (in centimeters). Dit doe je keer elkaar (b x l x h = v). Dan deel je alles door het aantal A4tjes dat je hebt gebruikt. Dan heb je de massa en het volume van 1 A4tje.
Dan deel je het volume door de massa: dichtheid.

Massa: leg het op een weegschaal (in gram).
Volume: lengte x breedte x hoogte

volume
Dichtheid= ---------
massa

Succes!

P.S. Het is leuk de dichtheid van vreemde stenen uit te rekenen. Pak gewoon een leuk gevormd kiezelsteentje.
Dan vul je een bekerglas met water. Tot de helft ongeveer. Zodat het water niet over de rand klotst als je het steentje erin doet, maar dat het steentje wel onder water komt. Dan lees je af hoeveel water erinzit (vanaf ooghoogte en het midden van het glas natuurlijk). Dan doe je het steentje erin. Dit trek je van elkaar af. Dan heb je het volume van het steentje. Ook even wegen en je kan de dichtheid uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal kopieermachinepapier is 80 g/m², of kortweg "80 grams".
* De afmetingen van A4 is 297 x 210 mm = 0,06237 m².
* Een A4 weegt dan: 80 x 0,06237 = 4,9896 g (klopt, heb ik nagemeten).
* De dikte van 80 grams papier is: 0,1 mm (zelf gemeten, 10 velletjes is precies 1 mm dik).
* Nu alles herleiden naar grammen en cm
* 29,7x21x0,01 cm³=6,237 cm³= 4,9896 g
* dichtheid of sm = 4,9896 : 6,237 = 0,8 g/cm³

Mooi rond getal zeg, maar dat is toeval, of toch niet?