Zou je in theorie een kogel die recht op je afkomt weg kunnen slaan met een voorwerp?

Of in ieder geval de kogel zo van zijn baan brengen dat je er niet meer door zou worden geraakt?

Als voorwerp dacht ik zelf aan een blok hout, of een ijzeren staaf bijvoorbeeld (ook een bepalende factor natuurlijk).

Toegevoegd na 14 minuten:
Of zou het zo zijn dat de kogel gewoon recht door het voorwerp heen gaat als ik ermee probeer te slaan en mij toch zou raken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja, de kogel zal erg gemakkelijk zijn impuls overdragen op een ander voorwerp. Je krijgt dan een soort biljart als je een voorwerp zo zwaar als een kogel neemt. Een hard voorwerp is het meest geschikt, want bij een volkomen inelastische botsing (stopverf) zullen de kogel en het getroffen voorwerp dezelfde richting blijven houden, maar met een geringere snelheid. Is de botsing volkomen elastisch dan is de situatie na de botsing twee voorwerpen die als een vector opgeteld weer de impuls van de kogel moeten hebben. In dat geval is het erg waarschijnlijk dat de kogel je dan mist. In het spraakgebruik heb je dan een afgeketste kogel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja dat is theoretisch mogelijk
of het je in de praktijk ook lukt, denk het niet
je kan dan beter een of ander schild nemen met voldoende oppervlakte om hem te stoppen en voldoende dikte maar zelf als kom ie er door kans bestaat dat je minder gewond of misschien je leven er mee redt
of gewoon dekking zoeken is het allerbeste
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vroeg of het puur theoretisch mogelijk is, en je wijdt wel 6 van de 7 zinnen aan de praktijk. Jammer, maar ik ben niet van plan om te minnen.
Nee, een kogel
Komt met een bepaalde snelheid op je af. Je zal dus met minstens gelijke snelheid de kogel moeten afweren. Deze snelheid zul je pnooit kunnen halen. Ook in theorie niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je daar nu bij? Je kunt toch de richting waarin hij beweegt wijzigen door er een kracht met een andere richting aan toe te voegen? Anders zou alles wat op de aarde valt, er toch ook dwars door heen moeten vallen?
En hoezo zou je die snelheid ook in theorie nooit halen? In theorie kunnen we alle snelheden halen, tot op een fractie van de lichtsnelheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen als het voorwerp waarmee je de kogel probeert te raken evenveel massa heeft als de kogel zelf moet je zo'n hoge snelheid halen. Het impuls van een 9 mm kogel (~125 gram) die met een snelheid van 900 km/h reist is 31,25 kg*m/s. Dat is te vergelijken met het impuls van een hamer van 1 kg die met een snelheid van 112,5 km/h reist (ook 31,25 kg*m/s). Dus als deze twee voorwerpen elkaar regelrecht zouden raken in een volledig elastische botsing, dan zouden ze beiden stilvallen. Maar het is niet eens noodzakelijk om de kogel te stoppen; enkel het veranderen van de richting is al genoeg, en dat kan met een goed gemikte en getimede worp met zo'n hamer prima. Het is dan een kwestie van precisie, timing en genoeg snelheid.
Wanneer je snel genoeg zou zijn EN een kracht zou kunnen uitoefenen op de baan van de kogel genoeg om het momentum die de kogel heeft (en die is zeer groot), zou het kunnen. Met een licht voorwerp ben je sneller (minder kracht nodig om snelheid op te bouwen) maar zal je minder weerstand tegen te kogel bieden en andersom.
met een machine zou het moeten kunnen.

De link laat een robot zien die honkballen terugslaat. Kwestie van tijd tot hij ook zo snel word om een kogel te detecteren, te analyseren en hem weg te slaan. Gezien de krachten die er vrijkomen zal het echter geen mobiel systeem zijn.
Ik zie echter wel toepassingen zoals staatshoofden die toespraken geven zonder achter een kogelwerende glasplaat te hoeven staan.

Ik denk echter dat dit nog wel 20 jaar kan duren voor e.e.a. snel en betrouwbaar genoeg zal zijn.
11 jaar geleden
Als je op het juiste moment een voorwerp in de kogelbaan hebt dan zal, mits het voorwerp de kogel kan absorberen, de kogel jou niet raken. de kogel wegslaan vergt een enorme snelheid van datgene waarmee je slaat. Een pistool kogel gaat ong. 300 meter per seconde en uit een geweer komt zo'n kogel met 900 meter per seconde, beetje erg snel dus Geen goed idee om het uit te proberen trouwens.
Ander lezen we het in de krant.