Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat voor soort reactie is deze: 14C8H9NO + 8H2O -> 6C8H9NO2 + 8C6H7N + O2 reactie?

wat voor soort reactie is dit? met soort bedoel ik redox reactie of zuur base reactie. in de reactie wordt acetanilide omgezet in paracetamol en aniline.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
744

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dit is een redox-reactie: ik zie de electronen van H2O af springen :-)
(Lees meer...)
tinus1969
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Wat grappig. Bij de meeste organische reacties (ook al is het redox) is er geen klassieke uitwisseling van elektronen. Dus als je ze inderdaad zo duidelijk ziet, kan je het eens aangeven wat dan de halfreacties zijn? Ter info:
Een organische redoxreactie is een redoxreactie die plaatsgrijpt middels organische verbindingen als oxidator of reductor. Redoxreacties in de organische chemie verschillen van de gangbare redoxreacties omdat er meestal niet echt een elektronenuitwisseling plaatsgrijpt, die essentieel is om over een redoxreactie te kunnen spreken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Organische_redoxreactie
tinus1969
8 jaar geleden
@Thecis. Grappig. Ik kijk nog eens goed, en de reactievergelijking klopt niet (tel het aantal C-atomen links en recht; het zijn er 112 resp 96). Verder; Omzetting van H2O in O2 lijkt me onmiskenbaar redox :-)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding