hoe zie je hoeveel isotopen een element heeft?

Ik snap niet hoe je ziet hoeveel isotopen een element heeft ,is dit parate kennis of kan je dat ergens uit afleiden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (4)

Je raadpleegt informatie over dat element online. Waarom het wiel opnieuw uitvinden?

Isotoop is niet anders dan het aantal neutronen van een element. Dus je kijkt via een microscoop hoeveel neutronen zitten in het atoom en doe je dit herhaaldelijk voor iedere exemplaar van het element dat voorkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een makkelijke manier om na te gaan hoeveel isotopen een element heeft is kijken op een nuclidenkaart.

Door de vakjes in de horizontale rijen te tellen weet je hoeveel isotopen dat element telt.

Zo weet je meteen ook wat de stabiele elementen zijn en welke niet. Van die laatste zie je dan ook hoe zijn radioactief vervallen en welke elementen zij worden. Wat de energie is van de gamma-fotonen die zij uitzenden enz...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het aantal isotopen van een element en in welke verhoudig ze voorkomen, kan in een laboratorium bepaald worden met een massaspectrograaf. Dat is een duur en specialistisch instrument en dus zit er voor ons niets anders op dan het op te zoeken in een tabellenboek of op internet.
WimNobel
11 jaar geleden
Je kunt het al enigzins afleiden uit het feit dat de atoommassa geen geheel getal is.
Het meten gaat eigenlijk met een vrij eenvoudig apparaat. Een hoeveelheid van een zuivere stof wordt gasvormig gemaakt en voorzien van een elektrische lading (elektronenbombardement). De ionen worden dan versneld in een elektrisch veld en een stukje verder afgebogen door een magnetisch veld, omdat de atomen niet allemaal even zwaar zijn schieten de zwaardere atomen wat meer uit de bocht en komen op een andere plek van de detectorplaat terecht. De massa's van de atomen blijken dan wel steeds een veelvoud van de massa van een waterstofatoom te zijn.

De hoeveelheden isotopen in een mengsel zijn erg betekenisvol. Je kunt eraan zien waar zoet water vandaan komt, wat de plaats van een dier in de voedselketen is, wat de ouderdom van een fossiel is en waarschijnlijk nog veel andere zaken.