Hoe kan het dat toen ik de kurk in een fles wijn wilde drukken dat de bodem eruit viel?

Vanacht zat ik op het strand en wilde een fles wijn openen. Ik had geen kurkentrekker dus ik duwde met veel kracht de kurk in de fles. Toen die eenmaal in de fles schoot brak de bodem van de fles af. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aah..op het strand én wijn erbij.. Hoe jaloers kun je me maken? Geniet er maar van!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha misschien nog jaloerzer, we hadden ook nog een gitaartje derbij bij de zon die weer langzaam opkwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig was er ook nog bier :)

Het beste antwoord

Ik heb ook de andere antwoorden bekeken, het betreft zoals ik lees, een gewone fles wijn.
Daar zit een flinke "luchtkamer boven.
Dus is van de hydraulische krachtpatserij geen sprake, de druk loopt dan, uitgaande van een normale kurk en een normale hoeveelheid lucht boven de wijn tot hooguit 3 atmosfeer op.
Wat nog wel een rol kan spelen is als de wijn erg warm was maar dat maakt dan enige tienden van een atmosfeer uit.
Ik denk dat de rand van de buitenkant van de bodem door tegen andere flessen aan tikken /schuren/rollen al een inkerving gehad heeft, in ieder geval een zwakke plek, Het hoeft geen scheurtje in het glas geweest te zijn, een kras op een ruit met een glassnijder is immers ook voldoende de ruit op de getrokken kerf te laten knappen.
Wijnflessen van niet mousserende wijn hoeven echter niet bijzonder sterk te zijn, het is per slot van rekening geen champagne.
Om die reden zijn kurkpompjes die overdruk in de fles brengen ook riskant, dit soort flessen is niet op flinke overdruk gebouwd en gerecycled glas kan enigszins inhomogeen van samenstelling zijn en insluitingen bevatten.
Dat levert lokaal wisselende uitzetting op -vooral bij sterke warmte, koude of plotseling sterke temperatuurovergang.- zorgt dat ook voor spanning in het glas.
Het beetje extra druk was blijkbaar voldoende om de fles
te laten knappen.
Op het moment dat plotseling de lucht kon ontsnappen zal de ineens veranderende druk in de fles de bodem de das omgedaan hebben, er ontstaat dan een resonantie, mogelijk hoorbaar als een toon, een beetje hetzelfde effect als je de kurk er ineens uittrekt, alleen een heel andere toon omdat de trilholte kleiner was, Als die toon ook de resonantiefrequentie van het glas zelf was kun je dit effect verwachten omdat het glas vrij broos is.
Uiteindelijk zullen bovengenoemde oorzaken samen wellicht de trammelant veroorzaakt hebben.
Volgende keer de kurk er maar uittrekken, dat is immers ook de bedoeling.
Ik denk wel dat dit een zeldzame samenloop van omstandigheden was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Fles kapot gedrukt?
De drukopbouw vand e kurk die je induwt is te klein; In rpincipe is de fles sterk genoeg om dat soort drukverschillen op te vangen.

Het meest logische zou zijn dat er een klein scheurtje in de bodem heeft gezeten welke door jouw krachtpatserij doorgezetis.

Mar foei! Zo sportief en toch Drankmisbruik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kleine oppervlakte van de kurk in de hals, maakt een hydraulisch principe mogelijk, waar je kracht op de inhoud vergroot wordt. En als je dan ook nog eens schokgolven naar de bodem stuurt, dan krijg je dit:
escape
13 jaar geleden
Ik heb op mijn pols een litteken van 15 cm van kerstmis 1983. Ik had zo'n pompje om wijnflessen te open op sinterklaas gekregen, maar de fles klapte nagenoeg direct uit elkaar bij de bodem. Kortom wijnflessen zijn niet zo sterk. En zoals hierboven geschreven sommige flessen hebben een verhoogd hydraulische effect, waardoor ze een redelijke druk in de hals al aan de bodem uit elkaar spatten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
water- en luchtdruk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is sprake van de wet van Pascal en die luidt:
Een druk, uitgeoefend op een deel van een vloeistof in een gesloten vat, plant zich in alle richtingen voort met dezelfde grootte.
De diameter van een kurk is 2 cm. De oppervalk van de kurk is dan 3,14 cm².
Diameter van de bodem van een fles Bordeau is 6,2 cm inwendig. De oppervlakte van de bodem is dan 482 cm².
De oppervlakte van de bodem is dus 482:3,14=153 maal groter dan die van de kurk.
Dat houdt in dat als je met 1 kg op de kurk drukt, de kracht op de bodem 153 kg wordt. Druk je met een groter kracht op de kurk dan wordt de kracht op de bodem navenant groter.
Als zich een haarscheurtje in de bodem van de fles bevindt, bestaat de mogelijkheid dat de bodem afbreekt.

De wet van Pascal wordt veel in de hydraulic (pompen) gebruikt.

Toegevoegd na 3 dagen:
De oppervlakte van een boden met een diameter van 6,2 cm is niet 482 maar 30,2 cm². Dus is de bodem ongeveer 10 x groter dan de kurk. Een stuk kleiner dan in het eerdere verhaal. Een kurk met je duim in een gevulde fles drukken is een kunstukje, gezien de inwendige weerstand dior de kurk in de hals van de fles ondervindt en de oplopende druk van de lucht onder de kurk. Er zullen dus hulpgereedschappen aan te pas moeten komen om de kurk in de fles te duwen. Ook het filmpje laat zien hoe hard er geslagen moeten worden om de kurk naar beneden te krijgen. Op die manier kunnen er toch grote krachten onstaan op de bodem, gepaard gaande met schokgolven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo basatnovum
Kom net terug van een weekeindje weggeweest en zie je mail en de rekenfout die ik gemaakt heb. Zal de warmte geweest zijn, denk je niet? De kracht op de bodem zal inderdaad ongeveer 10x groter zijn dan die uitgeoefend op de kurk. Voor de rest blijft de uitleg geldend, maar je moet wel erg veel kracht op de kurk uitoefenen, wil een onbeschadigde bodem er onderuit breken. Je weet echter maar nooit.
Bedankt.
Pure hydraulica.1 flinke klap op een kurk van 3cm2 naar een bodem van de fles die misschien150cm2 is kan een kracht op die bodem van de fles van wel 1500kg geven .En dan hoeft er echt geen haarscheur te zitten in die bodem van een fles,je ramt die bodem er dan toch wel uit. Alleen dan moet die fles wel zonder ook maar een belletje lucht 100% vol water zitten