Het atoomgewicht van stikstof is lager dan van zuurstof (14 vs 16). Dus zuurstof is zwaarder :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de lucht is stikstof nauwelijks zwaarder dan lucht. Lucht bevat maar liefst 78% stikstof.

Door afkoeling wordt stikstof wel zwaarder. Vooral koude stikstof heeft dan ook de neiging zich in eerste instantie in laag gelegen ruimtes te concentreren.

Ik weet dat omdat ik een jaar onderzoek heb gedaan met een elektronenmicroscoop en hele dunne plakjes moest snijden van materiaal in vloeibare stikstof. Je ziet de dampen dan ook naar onderen gaan. Als je werkt met vloeibare stikstof moet je dus ook onderaan ventileren.

Kortom, het hangt ook van de temperatuur af.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie ook de eerdere vraag over waarom zuurstof en stikstof niet scheiden in de atmosfeer (door de zwaartekracht).

Toegevoegd na 11 minuten:
Het wordt een ander verhaal als de gassen niet volledig gemengd zijn en de temperatuur gelijk. Een ballon met pure stikstof is lichter dan lucht, en wil opstijgen (indien het gas dezelfde temperatuur heeft als zijn omgeving, en het gewicht van de ballon verwaarloosbaar is). Als je het gas laat ontsnappen zal het zich op den duur weer mengen. Hier ging onderstaande vraag over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij gelijke temperatuur en druk is zuurstof zwaarder (in gasvormige toestand.)
Zuurstof heeft per liter gas 32/28 e van de massa van stikstof bij dezelfde temperatuur en druk.
Als vloeistof bij ruim 200 graden onder nul is de dichtheid van vloeibare zuurstof en -stikstof ongeveer gelijk.