In onafgeschermd koper is het ongeveer 96% van de lichtsnelheid, maar in een typische coax kabel is het ongeveer 66% van de lichtsnelheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Met de snelheid van licht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ong. 200.000 kilometer per seconde
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij lichtsnelheid.
een leraar legde het vroeger zo uit:
Je hebt een pvc pijp vol met knikkers. Op het moment dat je een knikker in de pijp stop, valt er aan het andere eind eentje uit. Nagenoeg zonder tijdsvertraging.
Vervang het woord pijp door koperdraad en het woord knikkers door elektronen en je hebt een beetje een idee waarom dat zo snel gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, de lichtsnelheid halen de electronen niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoi, nee ik las het later, het schijnt er wat onder te liggen. Maar de uitleg van mijn leraar met die pijp en die knikkers vind ik nog steeds subliem.
is heel erg afhankelijk van het verbruiksapparaat wat er op is aangesloten en de dikte van de draad. Een lamp op een grondkabel aansluiten heeft laag verbruik (snelheid) en weerstand. Een straalkachel op een telefoondraadje juist andersom. Daardoor gaat de draad ook warmte afgeven en zal uiteindelijk doorbranden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met ongeveer 50% van de snelheid van het licht, aangezien er veel energie verloren gaat in de vorm van warmte (gloeilamp). Uiteindelijk hangt het van de weerstand van de kabel (geleider) af, en deze is nooit nul
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik wou net zeggen, lichtsnelheid kan niet omdat de stroom deeltjes weerstand krijgen in het koper. bekijk de link voor de Fysische eigenschappen van koper.