Het is weer dat bij de tijd van het jaar hoort. Probleem is alleen dat er door de media een hoop paniek wordt verkondigd (te weinig zout; gas reserves moeten worden aangesproken; verkeersinfarct etc.) waardoor het lijkt dat het extreem is.

Toevallig zat ik vanmorgen nog een artikel te schrijven waar onder andere dit weer ter sprake kwam en vanuit een ooghoek zag ik dat het in Oslo -23 gragen was. (rond een uur of 11 was het).
En Nederland maar klagen. Probleem is dat we niks meer gewend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee hoor is heel normaal voor de tijd van het jaar, als het in de zomer ook zo zou zijn dan was het wel extreem...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit is geen extreem weer.
Wij zijn deze weersomstandigheden vergeten, zodoende kan onze klaagzang weer gezongen worden.!
Niets meer gewend zou ik zo zeggen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zachte winters zijn gedurende de gehele 20e eeuw voorgekomen, maar in de laatste twintig jaar is hun aantal snel toegenomen. Vooral tussen 1988 en 1995 waren de winters (met uitzondering van 1991) zacht. Er zijn in de afgelopen honderd jaar echter wel meer periodes voorgekomen waarin koude winters ontbraken, zoals van 1910 tot en met 1916 en 1971 tot en met 1978 (de sneeuwrijke en koude winter van 1979 kwam na acht vrij zachte winters als een complete verrassing).

De gemiddelde wintertemperatuur zegt vaak niet alles over de koudeproductie van een winter. Een zeer zachte februari kan een winter die tot dan toe juist vrij koud was verlopen alsnog aan een zachte status helpen. Mede daarom is het Hellmann- of koudegetal beter geschikt om de winters qua koudeproductie met elkaar te vergelijken. Om het Hellmanngetal van een winter te berekenen worden alle etmaalgemiddelden onder de 0 graden bij elkaar opgeteld en vervolgens wordt het minteken weggelaten. Dit geeft een duidelijker beeld van de koudeproductie van een winter en dus ook over de eventuele schaatsmogelijkheden.

Wanneer we de koudegetallen van de winters sinds 1901 op basis van het Hellmanngetal met elkaar vergelijken, dan blijkt dat de winter van 1963 met een koudegetal van 345,9 de laatste strenge winter (koudegetal > 300) is geweest. Naast 1963 kende de 20e eeuw nog twee strenge winters, namelijk die van 1947 (342,8) en 1942 (331,8). Alleen mensen van tegen de 50 jaar hebben de laatste strenge winter bewust meegemaakt. De laatste zeer koude winter (met een Hellmanngetal tussen de 160 en 300) was de winter van 1985 het een koudegetal van 193,6. Dat is ook alweer twintig jaar geleden. Naast de winter van 1985 waren ook de winters van 1917, ’29, ’40, ‘56’ en ‘79 zeer koud. Koude winters zijn de afgelopen vijfentwintig jaar wel voorgekomen. De winters van ‘82, ’86, ’87, ’96, en ’97 hadden een koudegetal tussen de 100 en 160 en werden als koud geclassificeerd.

Mijn conclusie na nog meer onderzoek op internet: Het is best wel frisjes op he moment :) Maar volgens mij komen we volgens deze berekeningswijze niet veel verder dan een 'koude winter'. Misschien een zeer koude. Dat ligt er aan hoe het verder gaat.
'Extreem' is daarbij nog ver weg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Andere leuke link: http://www.knmi.nl/cms/content/23559/koude_winters
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het weer is wat kouder dan het langjarig gemiddelde, maar extreem zou ik het nog niet noemen. Het is nog niet eens zeker of er een Elfstedentocht komt omdat het ijs zo slecht zou zijn. Het is pas extreem wanneer de Tocht der Tochten gereden kan worden. Daar zijn soms nogal wat jaren tussen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet extreem maar begint wel extreme vormen aan te nemen als ik zojuist het weerbericht zie; nog meer sneeuw en nog minstens een week zeer strenge vorst.

Ook in Frankrijk en Spanje is het bar en boos en zijn diverse weeralarmen afgegeven. Op het nieuws noemde men het extreem winterweer! Dorpen ingesneeuwd en onbereikbaar, hopelijk blijven wij hiervan bespaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is gewoon een winter ,alleen zijn we dit niet gewend . Het is vorige jaren inderdaad te zacht geweest.