Hoe komt het dat er recht onder een straatlantaarn een donkerder streep zit?

Dit gaat om de straatverlichting met TL balken er in.
Het valt me op dat er recht onder de lamp een strook is waar het donkerder is dan daarnaast. Hoe komt dit?
Zit er in de mal aan de onderkant een soort laslaag / plaklaag waardoor er een schaduw ontstaat of kan het zelfs zo ver gaan dat er een soort lichtinterferentie is.

Voor wie niet weet wat ik bedoel, kijk in de komende avonden maar eens naar de straatverlichting (de witte TL balken). Heb er namelijk niet zo snel een foto / afbeelding van (al was het maar omdat als je een flits gebruikt het effect weg is...).

Thecis
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien schaduw van de paal?
Thecis
8 jaar geleden
@crea
Is recht onder de lamp. De paal staat er niet tussen. Achter de paal, dat is absoluut de schaduw van de paal zelf, maar er voor...? Ik had zelf die mogelijkheid ook al bedacht, maar dat kan het niet zijn voor zover ik kan redeneren (gaat echt om die oudere straatverlichting waar de paal recht omhoog gaat dan een 90° bocht en daar hangt de lamp dan). Ik kan er ook niet zo snel een plaatje van vinden op google....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een plaatje helpt voor mij niet, het was een gok, ik ken het verschijnsel niet :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vuil in de lichtkap?
Thecis
8 jaar geleden
@Pokemon,
Het valt me op dat het bij elke lantaarn is. Maar het zou zeker een "ontwerpfout" kunnen zijn waardoor het vuil zich daar verzamelt. Hele goeie, die mogelijkheid had ik nog niet bedacht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Interferentie van de lichtstraling? omdat voor de TL buizen hetzelfde gas wordt gebruikt, dat een monochromatisch licht uitzendt, zou dat kunnen.... is maar een theorie hoor.
Thecis
8 jaar geleden
@WillemNeoChorio
Is inderdaad een goede optie. Maar zoals je had kunnen lezen ook al een optie die ik initieel in de vraag had verwerkt. Dus ja, het zou kunnen...

Het beste antwoord

In de kop van de lantaarn zit een reflector die het naar boven uitgestraalde licht terug op staat gooit. De donkerdere streep die je ziet is de schaduw van de TL-balk zelf, gemaakt door dit gereflecteerde licht.