Als 2 identiek dezelfde auto's frontaal op elkaar botsen met een verschillende snelheid, welke auto heeft dan het meeste schade?

Bijvoorbeeld auto 1 reed 50 km per uur op het moment van de crash, auto 2 reed op dat moment 40 km per uur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
jc54
12 jaar geleden
Eén auto met 40 km. per uur en één met 50 km. per uur, dan is de impact voor beide auto's met 90km. per uur, dus gelijk. Je krijgt alleen een verschil als beide auto's met verschillende snelheid tegen een stilstaan voorwerp rijden.

Antwoorden (2)

Als het gewicht hetzelfde is (denk aan inzittenden en baggage) zal de schade hetzelfde zijn. Dit kan echter alleen wanneer de auto's elkaar precies frontaal raken en dat komt in de praktijk vrijwel nooit voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee identieke auto's, met identieke inzittenden en identieke lading - inclusief identieke verdeling van inzittenden en lading over de beide auto's  --

Dan zullen beide auto's dezelfde schade hebben.

De natuurkunde vertelt ons dat snelheid relatief is. Er is dus geen referentiepunt dat de voorkeur heeft boven andere referentiepunten. Hetzelfde geldt voor de referentiesnelheid: de natuurwetten, en dus in dit geval de opgelopen schade, zijn/is onafhankelijk van de snelheid van de waarnemer.

In jouw voorbeeld bekijk je de botsing vanaf een referentiepunt dat vastzit aan de aarde. Ten opzichte van dat referentiepunt beweegt het massamiddelpunt van beide auto's zich met 5 km/u.

Je kunt nu dezelfde botsing bekijken vanaf een fietser, die met diezelfde 5 km/u met het massamiddelpunt meefietst. Als die fietser al fietsend de botsing filmt, en vervolgens de weg, de aarde en alles wat daarop staat weg-bewerkt uit het filmpje, zie je een botsing waarin twee identieke auto's elkaar frontaal raken terwijl ze allebei 45 km/u rijden.

Je ziet direct dat de schade voor beide auto's identiek moet zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:

Het enige verschil treedt op *na* de botsing.

Direct na de botsing beweegt het massamiddelpunt zich nog steeds met 5 km/u ten opzichte van de aarde. Beide auto's zijn nu één geheel geworden; beide auto's bewegen zich dus, verfrommeld en met identieke schade, met 5 km/u ten opzichte van de aarde.

Vanuit de langzamere auto gezien beweegt de aarde nu van achter naar voor. Vanuit de snellere auto gezien beweegt de aarde van voor naar achter.

De remkracht die de aarde op de beide wrakken uitoefent, heeft dus voor elk wrak een andere richting.

De *botsingsschade* is dus identiek, maar de *gevolgschade* (ten gevolge van het afremmen door wrijving met de aarde) kan verschillend zijn. Daardoor kan de *totaalschade* toch verschillen.

Dat komt echter alleen doordat beide auto's worden afgeremd door wrijving met de aarde. Wanneer je de auto's de ruimte in had geschoten, en ze daar frontaal had laten botsen, zou die gevolgschade er niet zijn geweest, en zou dus ook de totaalschade identiek zijn geweest.
Cryofiel