De kaarsvlam bestaat uit verdampte stearine, CO, CO2 , C en H2O, de deeltjes C (koolstof doen de vlam licht geven maar worden hoger in de vlam verbrandt ondat daar weer meer zuurstof is.

Dat bij kaarslicht toch weinig CO vrijkomt (uiteindelijk) komt omdat ook de CO bovenin de vlam en in de buitenmantel van de vlam tot CO2 verbrandt.

Dus de verbranding binnen in de vlam is onvolledig en daarom geeft de kaarsvlam licht, het verder verbranden van deze nog brandbare verbrandingsproducten geeft wel (veel ) warmte maar nauwelijks licht.

Vreemd genoeg is de lichtgevende kern van de vlam niet het heetst, deze is slechts goed 1000 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De vlam van een kaars bestaat ten eerste uit een mengsel van verdampte stearine en lucht.
De stearine (het zogenaamde kaarsvet) is eerst door de warmte gesmolten, daarna door de poreuze pit opgezogen, en daar door de warmte verdampt.
De vlam bevat natuurlijk ook de verbrandingsproducten, zoals koolzuurgas, water en allerlei halfproducten.
Omdat de vlam heet is straalt hij licht uit.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er onvolledige verbranding is, wordt de vlam geel en geeft daardoor (veel) licht
Reddie
12 jaar geleden
De kleur van de vlam wordt niet bepaald door het volledig zijn van de verbranding, maar door de temperatuur en de verschillende atomen in de vlam.
De vlam van een kaars bestaat uit de lichtstraling van geïoniseerde gassen. Het is de verbrande kaars (meestal parafine) die reageert met de lucht waarbij energie vrijkomt, die de elektronen aanslaat in hogere banen. Bij het terugvallen van die elektronen in een lagere banen komen fotonen vrij (=licht).