zo'n ongeveer 2 seconden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Er is daar toch geen zwaartekracht? Waar haal je die seconden vandaan?
LeonardN
5 jaar geleden
@Amadea Er is wel zwaartekracht op de maan anders zouden astronauten eraf kunnen springen en in de ruimte gaan zweven. Er is een veel lagere zwaartekracht (1/6 van wat je op de aarde ervaart). Als je een filmpje bekijkt van maanlopers zie je ze altijd weer terugkomen op de maan ook al zetten ze zich af, dat impliceert zwaartekracht.
Zal er nogal aan liggen wát je daar laat vallen, een blokje lood valt sneller dan een ganzenveer......... Valsnelheid is afhankelijk van volume en massa, zowel op aarde als op de maan.
jc54
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De maan heeft geen atmosfeer. Dus je lood en veer vallen even snel.
LeonardN
3 jaar geleden
Juist op de maan maakt het niets uit.
https://www.youtube.com/watch?v=KDp1tiUsZw8
Thecis
3 jaar geleden
Inderdaad, op de maan is geen atmosfeer en dus geen luchtwrijving. Objecten vallen net zo snel ongeacht massa, hebben ze daar perfect aangetoond. Kan je op aarde ook aantonen door een kamer de vacumeren.
LeonardN
3 jaar geleden
In de klas hebben wij het gezien met een vacuumgetrokken buis. Loden kogel erin en een donsveertje erin.
Daar doet het object 11,094 seconden over, omdat op de maan de luchtweerstand kan worden verwaarloosd en de valsnelheid niet afhankelijk is van de massa van het object kun je het uitrekenen met :
100m = 0 + 1/2 x 1,625ms^-2t^2
waarbij m=meter, s=seconde en t=tijd V=wortel en de 1,625ms^-2 de acceleratie (valversnelling) op de maan is.
t^2= 200m/1,625ms^2
t= V200m/1,625ms^2
t=V123.077s^2
t=11,094s
erotisi