Cis-trans en optische isomerie (enantiomeren) zijn twee opties van de stereo-isomeren:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stereo-isomeren

Daar waar je elkaars spiegelbeeld bent, zul je altijd je trans-eigenschap van het molekuul behouden.Ofwel, het spiegelbeeld van een cis zal nooit een trans worden.
Dus, om kort te zijn, nee, er is geen spiegelbeeld mogelijk bij cis-trans isomerie
Thecis
10 jaar geleden
Dat is alleen mogelijk als er in het e molecule met de cis-trans verbinding nog een of meer asymetrische koolstofatomen zijn (dus buiten die twee van de cis-trans binding)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
Kan je hier een voorbeeld van geven waarbij je dan maar 2 moleculen hebt)
In een molecuul kan namelijk best een cis-trans isomerie én een optische isomerie zitten, maar dan heb je 4 versschillende molekulen. Cis-trans isomerie zelf is niet mogelijk om ook tot optische isomerie te leiden (dus met maar 2 moleculen). Zo had ik de vraag geinterpreteerd. Mocht je inderdaad twee centra hebben (cis-trans en een asymetrisch C-atoom en dus 4 moleculen hebben), dan lukt het zeker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het door mij beschreven antwoord is dan inderdaad sprake van vier moleculen . Jou antwoord is correct als er maar twee moleculen zijn
Het beste is altijd om een voorbeeld te geven: neem 4-chloor-2-penteen. Het 4de C-atoom is asymetrisch dus er is een links- en een rechts-draaiende isomeer mogelijk. Maar vanwege de dubbele binding kan het ook nog cis- en trans zijn. Er zijn dus 4 mogelijkheden:
- rechtsdraaiend-cis-4-chloor-2-penteen
- linksdraaiend-cis-4-chloor-2-penteen
- rechtsdraaiend-trans-4-chloor-2-penteen
- linksdraaiend-trans-4-chloor-2-penteen

Als er alleen een mogelijkheid van cis-trans-isomerie is, kunnen de beide isomeren niet optisch actief zijn. Een uitzondering geldt voor cyclische moleculen, waar cis en trans wordt veroorzaakt door de starheid in de ring; dat is een ander verhaal.