Wat is de wrijvingscoefficient in water?

Ik ken de formule Fw= f x Fn

Waarbij f de wrijvingscoefficient is, maar ik zou niet weten wat dat van water is.

Weet iemand wat de wrijvingscoefficient in water is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Een wrijvingscoëfficiënt kun je alleen vinden van een vaste stof. Een blok van de ene schuift over het oppervlak van een andere (of dezelfde) stof. Water is een vloeistof en een blok dat daarop beweegt zakt er gedeeltelijk in. Om te bewegen moet ook het water verplaatst worden. Dat is een heel andere gebeurtenis dan schuiven over een oppervlak. Hier is ook het frontoppervlak van het blok van belang; hoe dieper het in het water zakt, hoe groter de weerstand. Je zou de wrijvingskracht van bijv. een bootje kunnen bepalen door dit met een constante snelheid aan een veerunster door het water te laten bewegen. De wrijvingskracht is dan gelijk aan de trekkracht. Maar wrijvingscoëfficiënt heeft hier niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De wrijvingscoëfficiënt tussen iets en water kun je met de volgende formule berekenen.
c(f) = 0.075 / ( log R(e) - 2 ) ^2
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
zou u aub een voorbeeld geven ik weet niet hoe ik deze formule moet toepassen
wilt u aub ook uitleggen hoe u aan deze formule komt.
alvast bedankt