Wat is het verschil tussen buta- en propaangas?

En dan vooral in relatie tot een gasbarbeque.
-Is het één veiliger dan het andere?
-Brandt de ene soort beter? (dus meer warmte/energie per gram/eenheid gas?)
-Kun je beide soorten voor elke gasbarbeque gebruiken?
-Prijs per liter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Propaan en Butaan hebben grotendeels dezelfde eigenschappen. Propaan heeft een lager kookpunt dan butaan. Propaan is daardoor in tegenstelling tot butaan ook bruikbaar bij temperaturen onder het vriespunt. Propaan kan dan ook zonder problemen buiten worden opgeslagen in een bovengrondse propaantank of ondergrondse propaantank. .

In Nederland wordt eigenlijk alleen maar propaan gebruikt voor grootverbruik. Ook veruit de meeste gasflessen worden in Nederland gevuld met propaan en in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, nauwelijks meer met butaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij propaan heb je wel een andere drukregelaar nodig omdat de gasdruk in de fles veel hoger is. De druk waarop het gastoestel werkt is dan uiteindelijk net zo hoog als bij butaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje vanwege de onterechte min. Het is niet het gas maar het toestel wat bepaalt hoe hoog de werkdruk moet zijn; sommige toestellen werken op 30 mbar (30 gram) en andere op 50. Het maakt dus niet uit welk gas maar welk toestel.