Hoe kan het dat wolken worden gevormd door verdamping van zeewater, terwijl het op de wereld geen 100 graden Celsius is?

Want water verdampt bij 100 graden Celsius en dat is zeewater toch echt niet. Hoe kan het dan wolken vormen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Omdat er een evenwicht instelt. Bij elke temperatuur verdampt er water, maar hoe hoger de temperatuur hoe meer er verdampt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grens van verdampen of niet is niet zo precies.
Het is ook zo dat, als er harde wind waait, de watermoleculen de lucht in waaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water verdampt al bij veel lagere temperaturen, het hoeft niet te koken. Zet maar eens een glas water in huis ergens neer: na een tijdje is dat water weg, en in je huis is toch echt geen 100 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een lage lage luchtvochtigheid verdampt er zelfs sneeuw en ijs bij temperaturen onder nul!
Verdampen is dus niet afhankelijk van een bepaalde temperatuur.
Ik weet niet of er bij jou sneeuw ligt, zo ja, dan zal je zien, dat het al minder is dan een paar dagen geleden en dat is echt niet weggedooid, maar verdampt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
direct overgaan van vast naar gasvormig heet sublimeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi woord, nieuw voor me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eventueel ook een nieuw woord: entropie, de natuur streeft naar een evenwicht. oftewel dat er evenveel watermoleculen in de lucht als dat er in het glas zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als we het eerst maar kunnen begrijpen, dan kunnen we er later woorden bij plaatsen.
entropie, probeer het te onthouden, bedankt.
100 graden is het Kookpunt; niet het verdamp punt.

verdampen gebeurt bij alle temperaturen.
Echter: hoe hoger de temperatuur, groter de oppervlak, beter de luchtafvoer, des te beter de verdamping werkt.
Vocht wordt ook onttrokken aan vriesproducten.
Als je bijv. brood in de vriezer niet in een plastic zakje heb, zal dit uitdrogen.

Dit komt dus door verdamping van vocht uit het brood.