Wat is het verschil tussen oude aspirinetabletten en nieuweren, scheikundig gezien?

Er wordt wordt een vraag gesteld in mijn scheikunde boek over 'oude aspirinetabletten'.

Namelijk:
''In oude aspirinetabletten kan het acetylsalicylzuurgehalte als gevolg van hydrolyse lager geworden zijn. Waarom is de 'hier beschreven methode'* niet geschikt om het acetylsalicylzuurgehalte in oude tabletten te bepalen?''

Maar wat is nou het verschil tussen nieuwe en oude tabletten? Het is nergens in het boek te vinden, en er is ook geen verwijzing naar de tips achterin het boek.

*Deze gaat mbv UV/VIS spectometrie; ijzer(III)chloride en een azijnzuuroplossing. (Bij interesse vragen)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Niet...

Bij de hydrolyse van aspirine komt salicylzuur en azijnzuur vrij. Je meetmethode meet de hoeveelheid vrij salicylzuur maar met de meetmethode zorg je ook voor het ontstaan van salicylzuur. Dat maakt de methode onbetrouwbaar. Uiteindelijk meet je dus gewoon de hoeveelheid salicylzuur die oorspronkelijk in het tablet zat (en daarmee dus de hoeveelheid werkzame stof die van de fabricage in het tablet zat). Je moet dus een methode hebben die het verschil tussen acetylsalicylzuur en salicylzuur ziet zonder het acetylsalicylzuur af te breken.

Het enige verschil tussen een oud en een nieuw tablet is dus de hoeveelheid acetylsalicylzuur die op het moment van meten in je tablet zit. Het oude tablet zou bij de fabricage vrijwel hetzelfde moeten zijn als een vers tablet. Zo heel veel verschil zit er niet tussen verschillende tabletten. Zelfs niet van verschillende fabrikanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik vermoed dat je de oplossing meer moet zoeken in de hydrolyse van de stof.
Zou het kunnen zijn dat de H of OH ionen van invloed zijn op de meetresultaten (waardoor die hoger of lager komen te liggen
(lang geleden dat ik iets met scheikunde heb gedaan)
anneliez
13 jaar geleden
Zoals je lapje tekst al zegt: bij tabletten die al een tijdje liggen, kan door hydrolyse het acetylsalicylzuur lager zijn geworden.

Hydrolyse is de splitsing van een chemische verbinding onder opname van water.

Je moet dus kijken wat er met een aspirinetablet gebeurt als er wateropname plaatsvindt.

Beredeneer verder waarom de methode die je nu gebruikt voor het bepalen van het acetylsalicylzuur niet werkt bij tabletten waar hydrolyse heeft plaatsgevonden en bepaal een methode die in dat geval beter werkt.
13 jaar geleden
Het optreden van die hydrolyse maakt het verschil uit,meen ik er uit op te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaschromatografie is een van de meest betrouwbare analyse methoden. Ik ga er alleen niet van uit dat je een gaschromatograaf tot je beschikking hebt.